Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Het is een waarheid als een koe. En omdat LinkedIn steeds vaker gebruikt wordt om nieuwe werknemers aan te werven, moet je ook daar een verpletterende indruk maken. Zeker een professionele profielfoto is ontontbeerlijk. Maar hoe moet die er net uit zien? Onderzoekers van de Erasmus Universiteit in Rotterdam gingen op zoek naar een duidelijk antwoord aan de hand van twee gelijkaardige studies.
In beide studies moesten de deelnemers zich inbeelden dat ze een recruiter zijn op zoek naar een geschikte kandidaat. Concreet moesten ze iemand zoeken voor een functie waarin óf aantrekkelijkheid (verkoper/promotiemodel), óf betrouwbaarheid (bankmedewerker), óf expertise (architect) belangrijk was.
Vervolgens kregen de deelnemers een LinkedIn-profielfoto te zien. In het eerste onderzoek stond een man, met of zonder baard, in het tweede een vrouw met of zonder bril. Tot slot moesten de deelnemers aangeven of ze die kandidaat geschikt vonden voor de functie en of ze die persoon zouden uitnodigen voor een gesprek.
Dat leidde tot verrassende resultaten. Mannen met een baard maken meer kans om uitgenodigd te worden voor een baan die expertise vereist dan mannen met een gladgeschoren kin. Hetzelfde geldt voor vrouwen met een bril. Bovendien worden vrouwen met een bril ook vaker uitgenodigd voor de vacature waar aantrekkelijkheid belangrijk was. "Een bril kan voor symmetrie in het gezicht zorgen en sommige glazen vergroten je pupillen. Dat zijn twee dingen waardoor mensen een persoon aantrekkelijker vinden. En een bril camoufleert eventuele wallen onder je ogen, waardoor je er frisser uitziet", verklaart een van de onderzoekers, Sarah van der Land.
Tips
Op basis van dit onderzoek kan men uiteraard geen universele regels opstellen, maar het toont wel aan dat je profielfoto heel belangrijk is. Zo geeft van der Land nog meer tips in onderstaande afbeelding om het meeste uit je foto te halen.
Heb je nog een professionele profielfoto nodig? Lees dan zeker deze zeven tips.
Bron: NRCQ