VAB vreesde dat veel scholieren die vroeger - voor de coronacrisis - met de bus of tram naar school gingen, nu opnieuw met de auto naar school gebracht zouden worden. Maar uit een enquête van VAB bij 5.500 respondenten blijkt nu dat veel jongeren de overstap naar de fiets hebben gemaakt. 30% van de middelbareschooljongeren die normaal het openbaar vervoer gebruiken, is overgestapt op de fiets, 16% wordt nu met de auto gebracht en 44% blijft het openbaar vervoer gebruiken.
Door die omschakeling is de fiets nu het meestgebruikte vervoermiddel voor jongeren om naar de middelbare school te gaan. Vroeger ging 44% met de fiets, nu 59%. Het aandeel openbaar vervoer valt terug van 47% naar 24%. Het aandeel jongeren dat te voet naar school gaat, blijft stabiel op 12%.
Veiligheid
Door de sterke toename van het aantal fietsers naar secundaire scholen, roept VAB steden en gemeenten op om aandacht te hebben voor de veiligheid voor fietsers, zowel op de routes naar school als aan de schoolpoort. «Zowel de nieuwe fietsers als de automobilisten moeten aan deze nieuwe situatie van nog meer fietsers richting secundaire scholen wennen», luidt het.
Winteruur
VAB verwacht wel dat veel jongeren die nu nog voor de fiets kiezen na 25 oktober, bij de omschakeling naar het winteruur, opnieuw zullen kiezen voor de auto of het openbaar vervoer. De organisatie roept De Lijn op om tegen dan samen met scholen, gemeenten en steden een aangepast aanbod uit te werken. Een andere suggestie is dat scholen zelf een schoolbus inleggen of vervangend vervoer regelen.
Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) heeft wel oren naar die bekommernissen. «Ik heb opdracht gegeven te onderzoeken in welke mate de autobus- en autocarbedrijven kunnen ingezet worden voor het woon-schoolverkeer om zodoende extra capaciteit te krijgen aan bussen en buschauffeurs. Hierover is er een overleg met De Lijn en FBAA (Belgische Federatie van Autocar en Autobusondernemers, nvdr.)», zegt de minister.