Vier van de 48 zelfrijdende auto's die sinds September op de openbare weg getest worden in Californië zijn betrokken geweest bij een auto-ongeluk. In twee gevallen zat er een mens op het moment van het ongeluk achter het stuur. De ongelukken werden door de verschillende bedrijven achter de auto's bevestigd.
In twee van de vier gevallen was de auto zelf aan het rijden toen er een ongeval plaatsvond. Toch beweren Google en Delphi Automotive, de eigenaars van de twee auto's, dat er hun voertuigen niet te verwijten valt. De auto's van Google waren bij drie van de vier ongelukken betrokken.
De zoekgigant heeft 23 zelfrijdende voertuigen rondrijden in de Amerikaanse staat. De botsingen vonden allemaal plaats bij een snelheid van minder dan 16 kilometer per uur. Er zijn geen gewonden gevallen en er is alleen sprake van lichte materiële schade.
Google wilde niet uitweiden over de oorzaak van de ongevallen, maar stelt dat "ze allemaal veroorzaak werden door menselijk falen of onoplettendheid". Volgens het bedrijf zijn ongelukken niet te vermijden ondanks alle veiligheidsmaatregelen.
De zelfrijdende auto's van het bedrijf hebben tot nu toe 225.000 kilometer afgelegd. Een gemiddeld mens heeft per 160.000 slechts 0.3 ongevallen met blikschade volgens Amerikaanse statistieken. Bij de Google-auto's zijn dat er drie per 225.000 kilometer. Google verdedigt zich echter door te stellen dat ongevallen met blikschade vaak niet gemeld worden bij instanties.