"In de steden hebben we veel echte fans die veel tijd met ons doorbrengen en veel bestellen. Het hen zou het ook interessant kunnen zijn om het merk offline te ervaren", zegt Ritter. Waar en wanneer de winkels zouden komen, is nog onduidelijk. De bedoeling is niet dat er in elke grote winkelstraat een filiaal zou geopend worden. Ritter mikt eerder op flagshipstores. Dat zijn grotere en duurdere winkels waarmee merken vooral willen pronken bij de consumenten en hen aanzetten om offline en online te kopen.
Een eerste stap naar de fysieke winkel zette Zalando al in juni 2015 door de bekende modebeurs Bread & Butter over te kopen, waar merken hun koopwaar tentoonstellen en bezoekers kleding kunnen kopen. In maart nam de onlineretailer het sportmerk Kickz over, dat ook een aantal winkels heeft.
Zalando is zeker niet de eerste onlinespeler die de stap naar de offline wereld waagt. Amazon opende al een aantal fysieke boekenwinkels en er staan er nog een aantal in de stijgers, en ook Coolblue lanceerde al enkele winkels. Daar kunnen klanten vooral met vragen terecht of herstellingen laten uitvoeren.
Sneakers printen
Verder wil Zalando inzetten op 3D-printers. Zo zegt Ritter in het interview dat het bedrijf erover nadenkt om artikelen van kleinere en middelgrote modemerken zelf te gaan printen met 3D-printers.
"Het zou een groot voordeel zijn als we een best verkochte sneaker in Berlijn kunnen herdrukken", legt de CEO uit. "Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan?"