Het tij kan snel keren voor online beroemdheden. YouTube-vlogger James Charles, die vorige week nog het Met Gala bijwoonde, is op drie dragen tijd bijna drie miljoen volgers kwijt. De negentienjarige beautyblogger verloor 2,7 miljoen volgers nadat hij ruzie kreeg met zijn collega-vlogger Tati Westbrook. In een video die ze op 10 mei postte op YouTube, beschuldigt ze haar voormalige protégé ervan jongens seksueel gemanipuleerd te hebben.
Charles bood niet veel later zijn excuses aan in een filmpje, maar lijkt daarmee de brokken niet gelijmd te krijgen. Zijn volgersaantal blijft voorlopig zakken. Enkele dagen geleden had Charles nog 16,5 miljoen volgers, vandaag blijven er nog 13,8 over. Grote sterren zoals Katy Perry, Miley Cyrus en Shawn Mendes willen zich niet langer associëren met de Amerikaan en volgen hem niet meer op Instagram.
Vete
Westbrook was jarenlang de mentor van James Charles en de twee ontwikkelden ondanks hun leeftijdsverschil van zeventien jaar een hechte vriendschap. Hij stond zelfs in voor Westbrooks make-up toen ze in 2017 trouwde met haar man James Westbrook. Maar in april van dit jaar liep het grondig mis toen James Charles haarvitaminen van het merk Sugar Bear promootte op zijn sociale media. Dat was een slag in het gezicht van Westbrook die zelf een vitaminenbedrijf heeft.
Escalatie
De ruzie tussen beide beautyvloggers escaleerde en bereikte zijn hoogtepunt met Westbrooks video over de seksuele intimidatie waar Charles zich volgens haar schuldig aan gemaakt zou hebben. In het filmpje verklaart ze: "Het is echt walgelijk om iemands seksualiteit zo te manipuleren, zeker wanneer ze nog volwassen aan het worden zijn, en ze nog niet alles zelf ontdekt hebben." Ze pikt zijn gedrag niet langer. "Je gebruikt je bekendheid, je macht en je geld om met de emoties van mensen te spelen. Je dreigt hen te ruïneren, je dreigt hen te vernederen en je doet dat zodat ze zich seksueel zullen gedragen zoals jij het wil, ook al zijn ze hetero. En weet je wat? Dat is niet oké."
Fans keren James Charles massaal de rug toe, maar waarderen Westbrooks eerlijkheid des te meer. Sinds ze haar video postte, is haar volgersaantal de hoogte ingeschoten met drie miljoen nieuwe abonnees. In dit geval is de ene zijn dood duidelijk de ander zijn brood.