De onderzoekers bekeek de data van één tot vijf miljoen verschillende vluchten van een grote internationale luchtvaartmaatschappij. Op de vluchten waren in totaal 1.500 à 4.000 vluchten. De data worden bewust vaag gehouden om de identiteit van de luchtvaartmaatschappij te verhullen.
Uit hun analyse blijkt dat een woede-uitbarsting vier keer waarschijnlijker is op een vliegtuig met een apart plekje in de cabine voor eerste klasse. Nadat de wetenschappers andere mogelijke irriterende factoren, zoals de breedte van het zitje en beenruimte, weg te cijferen, ontdekten ze dat de aanwezigheid van eerste klasse evenveel problemen met passagiers veroorzaakt als een vertraging van 9,5 uur.
Het aantal woeste passagiers in economy-klasse verdubbelde bovendien als ze eerst door eerste klasse moesten wandelen om hun zitje te bereiken. Maar zij blijken niet de enigen te zijn die zich hieraan storen. Het onderzoek legt ook bloot dat de kans op kwade reizigers in eerste klasse vertwaalfvoudigt als iedereen zich een weg moet banen door 'hun' deel van de cabine.
Een belangrijke nuance is dat dit niet per se een oorzakelijk verband is tussen het klassenverschil en de negatieve emoties. Zo kunnen mensen geïrriteerd raken omdat het inschepen van een vliegtuig met veel onderscheid tussen de klassen langer kan duren.
Foto AFP / P. Muhly