Je maakt een eenvoudige foto van het label met je smartphone en je komt meteen alles over de wijn te weten. Dat is wat de mobiele app Winewoo aanbiedt aan de gebruiker. "Winewoo is de Shazam voor wijn," dromen de ontwikkelaars.
Hoewel het concept van een applicatie voor wijn niet nieuw is, koos het bedrijf Kasual Bordeaux voor een originele aanpak. In tegenstelling tot zijn concurrenten zoals Vivino, dat zich baseert op deelnemende gebruikers om de database uit te bouwen, ging Winewoo naar de bron. Ze vroegen aan de wijnmakers zelf om de correctheid van de gegevens te garanderen. Winewoo gebruikt meer dan 100 criteria om informatie over wijn te verschaffen. De consument zal ook nieuwe wijnen kunnen ontdekken op basis van hun smaak en ze beoordelen of delen met vrienden.
De ambitieuze slogan 'Shazam voor wijn' verwijst naar de populaire applicatie Shazam, die in staat is om alle muziek of reclame te herkennen en wordt gebruikt door meer dan 100 miljoen mensen. Shazam wordt geschat op een waarde van meer dan een miljard dollar.
Winewoo is bestemd voor de grote mondiale markt en zal zich voornamelijk focussen op wijnen met een prijskaartje van 3 tot 15 euro. "Want de dure wijnen zijn al bekend bij de consument," zei Xavier de Castelbajac, een van de drie oprichters van de start-up.
Om een kwalitatieve referentie te worden, vertrouwt Winewoo op de wijnindustrie. "We hebben nu 80% van de Franse productie in kaart gebracht. We hopen om dit jaar ook de Spaanse en Italiaanse wijnen aan onze app toe te voegen, zodat we 50% van de wereldproductie al in handen hebben."
Kasual Bordeaux zal het geld voornamelijk halen uit commissies wanneer een gebruiker via de app een wijn aankoopt bij de dealer. Winewoo is beschikbaar voor alle iOS-apparaten. De app zal begin februari ook beschikbaar worden voor Android-toestellen.