Ruim acht op de tien horecazaken in ons land bieden gratis wifi aan. Iets meer dan 40% daarvan kampt naar eigen zeggen met wifi-misbruikers, consumenten die urenlang blijven plakken om gebruik te kunnen maken van gratis wifi en nauwelijks iets consumeren. Dat is problematisch, aangezien een tafel soms urenlang bezet blijft, terwijl er anders klanten zouden zitten die wel meer eten en drinken.
Horeca Vlaanderen nuanceert de resultaten. "Ik spreek me niet uit over de cijfers van het NSZ, maar ik denk wel dat de gevolgen voor horecazaken wat overdreven worden", zegt woordvoerder Gerrit Budts. Volgens hem gebeurt het wel dat mensen komen werken in een café en daarbij lang op het internet surfen zonder veel te consumeren. "Maar voor de meeste horecazaken is dat geen probleem: uitbaters kunnen zelf op een vriendelijke manier aangeven dat er misschien nog iets geconsumeerd moet worden, en dat doen ze ook."
Pay per minute
Het NSZ ziet een goed alternatief in de 'pay per minute'-cafés, die in het Verenigd Koninkrijk al erg populair zijn. "Zeker voor koffiebars, waar veel mensen naartoe komen om te werken, kan dat een interessante formule zijn", stelt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ.
"Die formule bestaat inderdaad. Maar het is niet aan het NSZ om te zeggen hoe een ondernemer problemen moet oplossen. Elke ondernemer moet zelf bepalen hoe hij omgaat met die problematiek, als die er al is", besluit Budts.