Een van die bedrijven is EY uit Diegem. Daar worden de werknemers gestimuleerd om hun bedrijfswagens in te ruilen voor alternatieve en duurzame vervoersmiddelen zoals het openbaar vervoer, autodelen, poolwagens... Werknemers die daarop ingaan krijgen in ruil andere extralegale voordelen zoals bijkomende vakantiedagen of een bedrijfsfiets. Bovendien investeert EY in onder meer douches en kleedkamers.
Een andere bedrijf die steun krijgt van het Pendelfonds is de zorginstelling Zonnelied uit Roosdaal. Daar werkt de directie een leaseprogramma uit voor elektrische fietsen. Werknemers betalen 25 euro per maand om hun fiets af te betalen. Als dat gebeurd is, is de tweewieler hun eigendom. Vanden Broele Productions uit Brugge biedt het personeel dan weer plooifietsen om de afstand tot het treinstation te overbruggen. Dienstverleningsorganisatie Kompas in Mariakerke koopt elektrische scooters aan en Atlas Copco Airpower bouwt de managementparking om tot een carpoolparking.
De minister juicht deze initiatieven toe. "Door te investeren in harde argumenten die chauffeurs kunnen bekeren tot een van de alternatieven voor de auto proberen we pendelaars te verleiden. De tijd van de alleenheerschappij van Koning Auto is voorbij. Door alternatieven slim te combineren, bereik je in vele gevallen nu al vlotter en veiliger je werk", aldus Weyts.
Car Free Day
Het is niet toevallig dat de minister het bedrag van het Pendelfonds gisteren bekendmaakte. Het was dan ook de Car Free Day, waaraan meer dan 35.000 werknemers van 220 bedrijven deelnamen. Ze lieten uitzonderlijk de wagen thuis of reden samen naar het werk en werden daarvoor beloond door hun werknemer. Het doel is om de Belg te doen nadenken over duurzaam woon-werkverkeer. "En dat is nodig", stelt organisator Taxistop, "want 68,5% van de Belgische werknemers pendelt dagelijks met de wagen en gemiddeld verliest de Belgische automobilist jaarlijks 59,7 uren in de file."