De raad van bestuur van de NMBS keurde op het einde van vorige maand het vervoersplan voor 2017 goed. Het akkoord zal volgend jaar als basis dienen om te beslissen hoe de dienstverlening van de spoorwegmaatschappij er in december van 2017 zal uitzien. Het plan stootte eerst op weerstand van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en de fractie van zijn partij in de Kamer.
Omgekeerde volgorde
N-VA ging niet akkoord met de manier waarop Bellot te werk was gegaan. "Er is nog geen enkel zicht op de investeringsplannen van NMBS en Infrabel. Hoe kan je dan al een vervoersplan voorstellen", vroeg Kamerlid Wouter Raskin zich af. "Door die procedure nu om te draaien, wordt het nieuwe vervoersplan een voorafname op de investeringen. Dat kan voor ons niet door de beugel." De regeringspartij was bovendien niet te spreken over drie spoorlijnen die door Vlaanderen als prioritair' bestempeld zijn, maar waarvan de exploitatie in 2021 niet voorzien is. Minister Weyts stelde daarom maandag dat hij het akkoord niet zal ondertekenen.
Finalisering in december
Maar gisterenavond bleek hij dan toch overtuigd te zijn van de kwaliteit van het plan. Het ontwerp van vervoersplan zal nu tegen eind december gefinaliseerd worden. "Dan hebben we een stand van zaken over het plan", aldus Weyts. De N-VA-minister stipt voorts aan dat de «negatieve voorafnames» uit het voorstel zijn geschrapt. Het wijst daarbij naar de drie prioritaire' spoorlijnen. Weyts benadrukt ook dat hij tevreden is over de mate waarin de gewesten betrokken werden bij de totstandkoming van het nieuwe vervoersplan van de spoormaatschappij.