Januari is de maand van de nieuwjaarsrecepties. Een ideaal moment om te netwerken, met een glaasje schuimwijn in de hand en visitekaartjes in de aanslag. Toch ziet driekwart van de Belgische werknemers netwerken als een noodzakelijk kwaad. Zo'n 23% heeft er zelfs een grondige hekel aan.
Al beseffen we dat het wel degelijk nut heeft. Werknemers netwerken vooral om (potentiële) klanten te ontmoeten (51%), hun carrière op te bouwen (42%) en hun professionaliteit te ontwikkelen (39%).
Vandaag spelen sociale media een steeds belangrijkere rol wanneer je een netwerk wil uitbouwen. Zo'n 38% van de werknemers geeft aan dat hij dankzij het gebruik van internet en social media beter contacten kan leggen dan enkele jaren geleden. Al gaat dit in een op de vier gevallen dan wel ten koste van netwerken via events of persoonlijk contact.
Netwerken kan je leren
Het zijn vooral de jonge werknemers die hun contacten virtueel onderhouden. Ongeveer 30% van de 18 tot 34-jarigen geeft aan voornamelijk te netwerken via social media en minder via events of face-to-face, in vergelijking met slechts 19% van de werknemers in de leeftijdscategorie van 35 tot 55 jaar.
"Netwerken via online kanalen wint inderdaad meer en meer aan belang. Kijk maar naar de groei van LinkedIn de afgelopen jaren. Maar ook Facebook, Twitter, Instagram en andere online kanalen worden meer en meer ingezet om het eigen netwerk te versterken", vertelt Valérie Denis van Tempo-Team.
"Gelukkig is netwerken iets wat je kan leren, zo weet ook 60% van de werknemers. Bij Tempo-Team zetten wij actief in op opleidingstechnieken en voorzien wij de juiste online tools om onze werknemers daarin bij te staan. En iets waar je goed in bent, wordt vanzelf leuk."