Hoofdonderzoeker Tom Robinson van de Brigham Young University in de Verenigde Staten schotelde Facebookgebruikers een reeks stellingen voor, om zo te achterhalen waarom ze inloggen op de populaire website. Uit de antwoorden distilleerde hij vier groepen:
1. Relationship builders
Deze gebruikers zitten op Facebook om hun bestaande sociale contacten te onderhouden en te versterken. Ze gebruiken het als een aanvulling op het 'echte' leven en communiceren vooral met hun vrienden en familie.
2. Selfies
In tegenstelling tot relationship builders gebruiken selfies de website vooral om zichzelf te promoten en aandacht, likes en comments te oogsten. Ze willen een bepaald imago projecteren, of dat nu overeenstemt met de werkelijkheid of niet.
3. Town criers
Deze gebruikers zijn niet geïnteresseerd in het delen van foto's, verhalen of informatie over zichzelf. Ze willen iedereen op de hoogte houden van wat er gaande is. Ze posten nieuwsartikels en kondigen events aan, maar hechten weinig belang aan hun eigen profielpagina.
4. Window shoppers
Net als town criers posten window shoppers zelden of nooit persoonlijke informatie. Ze willen vooral volgen wat anderen doen. Beschouw het als het online equivalent van op een terras zitten en naar mensen kijken.
Robinson benadrukt wel dat de meeste Facebookgebruikers niet exact binnen één categorie vallen.