Vocativ heeft exact berekend hoeveel tijd de hele wereld spendeerde met het kijken naar de Ice Bucket Challenge op YouTube en de resultaten zijn schokkend.
Eerst telden ze alle views per video op en vervolgens bepaalden ze de lengte van een gemiddelde clip. Daarvoor kwamen ze op een gemiddelde van 1,23 minuten. Een paar rekensommen later concludeerden ze dat we gezamenlijk al meer dan 114 miljoen minuten gespendeerd hebben aan het kijken naar mensen die een emmer ijs over hun hoofd kieperen. Dat komt neer op 268,7 jaar.
Maar dat is nog niet alles. Vocativ berekende ook hoe deze hype het doet in vergelijking met andere hypes. Zo kwamen ze te weten dat we nog meer tijd verspild hebben met het kijken naar video's van de Harlem Shake. 2125% meer tijd om precies te zijn. Dat komt neer op nog zo'n 5711 jaar extra aan ALS-video's of 114 miljoen minuten in vergelijking met 12,7 miljard minuten Harlem Shake.
De volgende grafiek brengt in kaart hoe vaak een bepaalde hype gezocht werd op Google. Hoewel de ALS-uitdaging het moet afleggen tegen de Harlem Shake, verpulvert het ijsemmer kieperen hier wel dat idiote dansen in kostuum. Zelfs Gangnam Style, veruit één van de vermakelijkste nummers en videoclips, moet zijn meerdere erkennen in de meest recente internethype.
We hebben meer dan 250 jaar verspild aan het kijken naar mensen die ijswater over zich kieperen. Wij kunnen het eigenlijk niet geloven. Wat had de mensheid in die tijd voor elkaar kunnen krijgen? Maar goed, het is gelukkig wel voor een goed doel. Liever dit dan de 12 miljard minuten die we verspild hebben met dansen in belachelijke kostuums.