Dit doe je wel:
1. Dien de eerste zorgen toe
Haal je smartphone zo snel mogelijk uit het water en wikkel het toestel in een droge, propere handdoek. Als hij nog aanstaat, zet hem dan uit. Gebruik vervolgens keukenpapier of papieren zakdoekjes om zoveel mogelijk vocht op te slorpen. Verwijder ook de SIM-kaart en andere geheugenkaarten
2. Raadpleeg de garantie
In de meeste gevallen vervalt de garantie als je smartphone helemaal ondergedompeld is geweest, al wordt er soms een uitzondering gemaakt als het om een ongelukje gaat. Lees in elk geval alle clausules van het contract grondig. Soms moet aan bepaalde voorwaarden voldaan worden om in aanmerking te komen voor een terugbetaling.
3. Haal de grove middelen boven
De ideale oplossing is om je toestel in een luchtvrije doos op te bergen met vocht-absorberende zakjes, maar dat soort industriële oplossingen heb je niet altijd bij de hand. Ongekookte rijst is een alternatief omdat de korrels vocht absorberen. Dompel de smartphone minstens 24 uur onder in een zak rijst. Het nadeel is wel dat rijst veel stof bevat, niet meteen de beste vriend van elektronica.
Dit doe je niet:
1. De haardroger bovenhalen
De lucht die uit een haardroger komt is veel te heet en kan bepaalde onderdelen van je smartphone beschadigen. Hetzelfde geldt trouwens als je de telefoon op de verwarming of naast de oven legt.
2. Het toestel 'uitspoelen' na een duik in de zee
Als je telefoon van zeewater geproefd heeft, is de kans erg klein dat het nog goedkomt. Zeezout doet de metalen delen van het toestel sneller roesten. Afspoelen onder zoet water heeft in zo'n geval geen zin, de schade is al berokkend.
3. Liegen om de garantie te omzeilen
Als je telefoon een duik heeft genomen, probeer het dan in elk geval niet te ontkennen. Smartphones zijn uitgerust met een sensor die van kleur verandert wanneer het toestel nat wordt. De fabrikant weet dus meteen hoe laat het is.