De digitalisering en de automatisering maakt dat ingenieurs nog belangrijker worden in de toekomst, zegt Kris Meert, business unit manager van Experis Engineering van Manpowergroup. Als er iets ontwikkeld moet worden, kijkt men altijd naar ingenieurs. En dat is niet verwonderlijk. De ingenieursopleiding is een zware studie, de studenten krijgen een indrukwekkende theoretische basis en ze doen ook veel praktijkervaring op. Het beroep is de voorbije jaren inhoudelijk ook sterk geëvolueerd. Een ingenieur is niet langer een specialist die achter zijn bureau in een ivoren toren blijft zitten, soft skills worden almaar belangrijker en we zien steeds meer ingenieurs in aansturende functies. Een ingenieur heeft in principe een bijzonder grote kans op tewerkstelling. Maar ingenieur zijn is nooit een garantie op tewerkstelling, waarschuwt Stefan Goos van VDAB. Bedrijven leggen de lat hoog bij het aanwerven en dat is ook terecht. Anderzijds blijkt uit onderzoek van USG Engineering dat 55% van de pas afgestudeerde ingenieurs zich (nog) niet klaar voelt voor het professionele leven. Naast de puur technische kennis moeten ze zich nog extra vaardigheden eigen maken om de overstap naar de praktijk te maken.
Sociale media
Het feit dat ingenieurs steeds meer gegeerd worden, maakt dat de recruiters veel creatiever moeten zijn om hen aan te trekken. De klassieke bekendmaking van de vacature werkt al lang niet meer. We moeten actief op zoek gaan op afstudeerbeurzen en netwerkevents. Daar kruipt veel energie in. En we moeten ook de sociale media volop inzetten. Twitter en LinkedIn worden dé kanalen voor de rekrutering, aldus Kris Meert. Stefan Goos legt de verantwoordelijkheid ook bij de ingenieurs zelf: Neem deel aan jobevents. Het is een ideale gelegenheid om contacten te leggen en opportuniteiten te sprokkelen. Kijk ook buiten het gekende gezichtsveld: heb aandacht voor kansen bij KMO's en leermogelijkheden.