Voormalig Apple-oprichter en CEO Steve Jobs stond bekend om zijn belachelijk hoge normen op het gebied van productontwerp en -ontwikkeling bij Apple. Een groot deel om aan die normen te voldoen bestond erin om de medewerkers te motiveren om hard te werken en ten alle tijde voorbereid te zijn. Dat zijn twee waarden die Jobs zeer serieus nam, volgens een voormalig werknemer.
David Black was bijna 12 jaar werkzaam bij Apple rond de jaren 2000 voor hij vertrok om zijn eigen bedrijf op te richten. Tijdens zijn tijd bij Apple, nam Black verschillende rollen op zich. Hij werkte als senior raadgevend ingenieur voor Java en WebObjects, hij was solution architect voor de onderneming Strategic Education Solutions in China en hij beheerde Apple's Aziatische Education Marketing in Beijing.
Hij werkt nu bij het ??ontwerp tech adviesbureau DB3 Innovatie.
Black zei dat hij niet te veel communiceerde met Jobs, maar dat het goed te zien was hoe zijn aanwezigheid de andere medewerkers beïnvloedde. Bijvoorbeeld, toen Jobs beneden zou lunchen, zou geen enkele werknemer langer dan 15 tot 20 minuten in dezelfde ruimte als Jobs vertoeven.
"Niemand zou naast hem gaan zitten," zei Black tegen Business Insider. "Gewoon omdat je nooit klaar was of wilde zijn voor dat moment."
Een van de eerste dingen die ze je leren bij Apple is voorbereid zijn op de vraag "Waar ben je mee bezig?"
Zo hoorde Black dat een vertegenwoordiger de lift instapte en daar Jobs tegenkwam die van zijn kantoor kwam. Jobs had hem gevraagd wat hij aan het doen was en de vertegenwoordiger antwoordde dat hij de hele dag software had verkocht. "Het gaat om dat moment waarop je uitgedaagd wordt door de grote baas," vertelde Black.
Een andere keer stond Steve samen met een stagiair in de lift. De bekende vraag werd gesteld en de stagiair vertelde dat hij een QA (Quality Assurance) deed voor een product. Jobs vroeg hem toen: "Waarom ga je dan naar beneden? Je moet terug naar boven om te gaan werken." De jongen werd volledig bleek en Steve zag dat en lachte, "Het is maar een grapje."
"Dat zijn van die dingen die hij zei of deed gewoon om te zien hoe mensen reageren. En het is een beetje machtsmisbruik," lacht Black.
Maar het kan erger volgens Black. Het HR-team bij Apple vertelde een verhaal over een stagiair die in de lift gevraagd werd waar ze aan werkte. Hij vroeg ook meteen om het gehele project daar te zien.
"Dat is waarom mensen niet graag in één ruimte met Jobs waren. Dan moet je op de plaats zelf en onverwachts presteren en dat maakt mensen zenuwachtig," besluit Black