Professor Schoppe-Sullivan was al een tijdje bezig met langdurig onderzoek naar de effecten van moederschap toen ze besloot om haar onderzoek uit te breiden naar Facebook. Samen met een team van de Ohio State Universiteit keek ze of jonge moeders Facebook gebruiken als een manier om bevestiging te zoeken voor hun nieuwe identiteit en welke effecten dat op hen heeft.
Uit de resultaten, die onlangs verschenen in het wetenschappelijk magazine Sex Roles, blijkt dat vrouwen die vaker updates van hun spruit posten meer druk voelen om de perfecte moeder te zijn. Bovendien is het moederschap belangrijker voor hun identiteit. Hoewel Facebook volgens het onderzoek een medium kan zijn voor ondersteuning van vrienden en familie, kan het sociale netwerk ook problemen geassocieerd met het moederschap verergeren.
Vrouwen die ijveren voor het perfecte ouderschap en op zoek gaan naar bevestiging van buitenaf, reageren vaak ook sterker op reacties van anderen, zowel in negatieve als positieve zin. Mama's wiens kroost vaak online verschijnt, kampen negen maanden na de geboorte vaak met symptomen van depressie als zwaarmoedigheid, verminderde eetlust en rusteloosheid. De studie kon geen direct verband tussen de factoren aantonen, maar Schoppe-Sullivan is ervan overtuigd dat het er wel is.
"Veel moeders voelen druk om een zeer positief beeld van hun moederschap neer te zetten. Als je binnenin niet zo goed voelt als je laat uitschijnen, dan kan dat schadelijk zijn", aldus Schoppe-Sullivan aan Mashable. De psychologe heeft ook nog eenvoudig advies voor vrouwen die zich slecht in hun vel voelen door het sociale netwerk: neem er even afstand van. Schakel de notificaties uit, plaats minder berichten en ga op zoek naar andere manieren om foto's te delen met je familie en vrienden.
Een nuance bij het onderzoek is dat slechts 127 jonge moeders gevolgd werden, die voornamelijk hoger opgeleid zin. Bovendien moesten de dames zelf hun Facebook-gebruik aangeven. Dat is niet per se een slechte methode, maar mogelijk is de data niet helemaal nauwkeurig.