Waarom lijkt de tijd te kruipen als je zit te wachten in de rij bij het postkantoor, maar lijken de uren voorbij te vliegen als je iets leuk doet? Een nieuwe studie in het Journal of Consumer Research onderzoekt de factoren die bepalen hoe consumenten tijd ervaren.
"Consumenten liggen uren gelukkig op het strand ondanks het feit dat die activiteit niets om het lijf heeft, maar ze worden ongeduldig en zeer gefrustreerd op een paar minuten tijd wanneer ze moeten aanschuiven aan de kassa. Dat verbaasde ons en we wilden meer weten over dit fenomeen want het brengt een aantal uitdagingen voor bedrijven met zich mee," schreven auteurs Niklas Woermann en Joonas Rokka in hun studie.
De auteurs bestudeerden twee extreme sporten (freeskiing en paintball) die gekenmerkt worden door lange wachttijden en korte stukken actie. Zij identificeren vijf elementen die in evenwicht moeten zijn voor consumenten om een evenwichtige stroom van tijd te ervaren: technologie, vaardigheid, hun plannen en humeur, regels en voorschriften en cultureel begrip. Als deze vijf elementen niet in harmonie zijn dan ervaren consumenten haast of 'kruipende tijd'.
Als we in de rij staan te wachten op de luchthaven dwingen lokale wetten en gebruiken ons om te wachten ook al zijn we zelf vooral bezig met het vinden van de juiste plek om op te stappen. Daardoor lijkt de tijd heel langzaam te passeren. Wanneer freeskiers wachten op hun volgende sprong, zijn ze niet ongeduldig of geïrriteerd. Zij hebben aanvaard dat wachten een onderdeel is van hun sport en gebruiken de tijd om hun geest en lichaam voor te bereiden op de komende taak.
"Ons onderzoek is nuttig voor de consument om te begrijpen waarom we het gevoel hebben onder tijdsdruk te staan of waarom de tijd langzaam vooruit lijkt te gaan. Het toont ook aan dat bedrijven gericht op een optimale ervaring voor hun cliënteel alert moeten zijn dat de verschillende elementen niet verkeerd worden uitgelijnd," concluderen de auteurs.