Een nieuwe naam kiezen, is dat niet gewaagd?
Toegegeven, een makkelijke beslissing was het niet. We hebben een bekende merknaam en een goed alternatief vinden, is geen simpele opdracht. Maar na lang wikken en wegen hebben we met onze collega's wereldwijd beslist om de sprong te wagen.
Ten eerste is er een praktische reden. Tot nu gebruiken we de naam Vredeseilanden enkel in België. Elders in de wereld gebruiken we de naam VECO (Vredeseilanden Country Office) omdat anderstaligen 'Vredeseilanden' niet uitgesproken krijgen. Die dubbele naam schept echter verwarring.
Ten tweede is er een inhoudelijke reden. We zijn sinds 2017 geen Belgische organisatie meer, maar een internationale. Vroeger werd ons werk in Afrika, Azië en Latijns-Amerika aangestuurd vanuit een hoofdkantoor in België, door Belgen. Nu gebeurt de aansturing door een internationaal team. Dat klopt beter met onze waarden en het sluit beter aan bij de realiteit. We hebben overal sterke teams met lokale mensen die in hun context zoeken naar antwoorden op dezelfde vraag: wat eten we morgen? Hoe zorgen we dat iedereen toegang heeft tot betaalbaar, kwaliteitsvol voedsel?
De nieuwe naam sluit dus beter aan bij jullie werk?
Inderdaad. Rikolto betekent oogst' in het Esperanto en weerspiegelt wat we doen. Enerzijds ondersteunen we boeren om betere oogsten te hebben. Anderzijds oogsten we nieuwe ideeën om op een rechtvaardiger manier zaken te doen in de voedingssector.
Jullie blijven wel geld inzamelen in ons land?
Zeker. Solidariteit is meer dan ooit nodig. Maar we geven tegelijk al jaren een veel diepere invulling aan solidariteit: door ook in ons land te werken aan een voedingssector die rechtvaardiger, transparanter en milieuvriendelijker werkt; door te zorgen dat ieder kind op school duurzaam en gezond kan eten. Als het ons menens is om arme landen te laten groeien, moeten we onze eigen ecologische impact drastisch terugdringen.
Gaat de naam Vredeseilanden nu plots verdwijnen voor Rikolto?
Nee. Vredeseilanden is natuurlijk een bekend merk in Vlaanderen. Daarom dragen we die naam nog een hele tijd mee in ons nieuwe logo. Het manneke' blijft daarin centraal staan. Dit weekend ga ik samen met onze duizenden vrijwilligers weer overal de bekende sleutelhangers en balpennen verkopen. Hopelijk kunnen we dan weer op jullie massale steun rekenen.