Catch-me', Hahaha' of Batman-1'. Nummerplaten zijn al langer een canvas voor creatievelingen met een voorliefde voor ironie en auto's. Al lijkt hun aantal wel te minderen. Uit een vraag van Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) aan federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) blijkt dat er vorig jaar opvallend minder zelfverzonnen kentekens uitgereikt zijn.
Hogere prijs, minder opbrengst
In totaal zijn er in 2016 1.777 nieuwe creaties op de weg bijgekomen. Het jaar ervoor waren dat er nog 5.943, meer dan drie keer zoveel.
Dat het aantal aanvragen voor een gepersonaliseerde nummerplaat zo sterk gedaald is, heeft te maken met de prijs. In 2015 kostten die nog 1.000 euro. Vanaf december van dat jaar was dat het dubbele: 2.000 euro. Doordat er minder aanvragen waren in 2016, brachten die ook een pak minder in het laatje van de overheid. De inkomsten daalden van 6,1 miljoen euro in 2015 tot 3,3 miljoen euro vorig jaar.
Aanvraag wordt goedkoper
Minister Bellot kondigde aan dat hij de prijs van gepersonaliseerde nummerplaten opnieuw laat dalen. Dat zou gebeuren vanaf het najaar. "Door de prijs opnieuw gelijk te stellen aan die van voor de verhoging eind 2015, wordt geprobeerd om de inkomsten opnieuw te laten stijgen naar het niveau van dezelfde periode", zegt Lahaye-Battheu. "De minister erkende in zijn antwoord dat de zaken verkeerd werden aangepakt."
Al ziet Kamerlid Daphné Dumery van N-VA geen enkele reden om de prijs van de gepersonaliseerde nummerplaten te laten dalen. "Uit de cijfers blijkt inderdaad in de periode 2014-2015 een spectaculaire stijging van het aantal gepersonaliseerde nummerplaten, en dit wegens de versoepeling om er één te bekomen op dat moment", stelt ze. "Uit de cijfers van 2016 zien we dat het aantal aanvragen stabiliseert naar de situatie voor de versoepeling. Er is dus geen enkele reden om te veronderstellen dat een daling met de helft van de prijs zal leiden tot een verdubbeling van het aantal aanvragen."
Onzichtbaar voor flitsers
Een deel van de populariteit van de nummerplaten is ook te wijten aan het nieuws dat ze niet herkenbaar waren voor de trajectcontrole en 7.000 snelheidsduivels zo een boete konden vermijden. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) spendeerde in 2015 50.000 euro om daarvoor een upgrade bij de ANPR-camera's te laten uitvoeren.