De bedoeling is dat een pendelaar met één kaart zowel trein, bus als tram kan nemen binnen de eigen agglomeratie. Het standaardtarief voor de formule zal 60 euro per maand bedragen, zo bevestigt de NMBS aan de Morgen. In oktober wordt gecommuniceerd over kortingen voor bepaalde doelgroepen.
Over de Citypass wordt in Vlaanderen al meer dan tien jaar gesproken. In Brussel bestaat al een variant, het MTB-abonnement. Ook Charleroi en Luik hebben al een Citypass. Maar Vlaanderen vreesde vooral voor inkomstenverlies.
Aanvulling op circulatieplan
De betrokken steden reageren alvast tevreden. Antwerpen wil volgend jaar zelfs nog een stapje verder gaan, met het Mobility-as-a-service-plan (MaaS). De Antwerpenaar kan dan één abonnement nemen om niet alleen alle openbaar vervoer maar ook taxi's en deelfietsen en -auto's te gebruiken.
Het Gents stadsbestuur heeft sinds kort een nieuw circulatieplan in de stad ingevoerd. Het doel daarvan is om het autoverkeer zoveel mogelijk uit het centrum te weren. De Citypass voorziet via het openbaar vervoer een handig alternatief voor de wagen.