Bij Volvo Car Gent zal de nieuwe Volvo XC40 van de band rollen, maar daarvoor doet de autobouwer geen beroep meer op de Belgische toeleveranciers. Volgens de vakbonden van de getroffen bedrijven zal de autobouwer de onderdelen zelf produceren, wat past binnen het nieuwe businessmodel van het bedrijf.
Bij Benteler is een uitdoofscenario voorzien tegen 2019. Het bedrijf maakt voor- en achterassen en veerbenen en stelt 225 mensen te werk. Bij SAS Automotive werken ruim 210 mensen.
De voorbij dagen waren gelijkaardige verhalen te horen bij andere toeleveranciers. Zo verhuist Faurecia (85 medewerkers) zijn productie van deurpanelen en tunnelconsoles naar een lageloonland. Bij Tower Automotive (280 medewerkers), waar chassis gelast worden, wordt het contract niet verlengd. Ook uitlaatproducent Tenneco (80 medewerkers) moet op zijn kin kloppen.
"Sprankeltje hoop"
Toch hebben vakbonden nog een «sprankeltje hoop», omdat de bedrijven mogelijk naar andere constructeurs of sectoren kunnen uitwijken. "Men is blijkbaar al serieus bezig met alternatieven. In het belang van het contract en de klant kan men daar nog niets over zeggen", klinkt het hoopvol bij Danny Clevers (ACV-CSC Metea) na afloop van een ondernemingsraad bij Benteler. "Wat mij betreft is er enkel bij Benteler en Tower Automotive enige hoop op alternatieven, voor de andere denken we dat dit een eindig verhaal is in 2019."
In een reactie herhaalt Volvo Car Gent dat het niet betrokken is bij de contractbespreking, dat is volledig in handen van het moederbedrijf in Zweden. Daarom wil men geen commentaar geven op de beslissing.