Vlogger Joachim Badejoh: "Je moet je schaamte overwinnen om jezelf te filmen op straat"

Vlogger Joachim Badejoh: "Je moet je schaamte overwinnen om jezelf te filmen op straat"

Wat houdt vloggen precies in?

“Een vlog valt niet te verwarren met een geënsceneerd YouTube-filmpje van jezelf. ‘Vlog' is de afkorting van ‘videolog', een audiovisueel dagboek als het ware. Vloggen betekent dus dat je met de camera registreert wat er in je dagelijks leven gebeurt. Die spontane opnames ga je wel monteren, maar zonder een al te clean resultaat. Een filmpje met een vooraf geschreven scenario dat je verschillende keren opnieuw opneemt is dus geen vlog in de strikte zin van het woord.”

Sluipt er dan geen banaliteit in een vlog?

“Het duurt even voor je gewend raakt aan vlogs kijken, want op het eerste gezicht kan zo'n filmpje lang en saai lijken. Zelf begreep ik het fenomeen vroeger ook niet, maar toen ik het YouTube-kanaal van Gary Vaynerchuck ontdekte, was ik verkocht. Hij laat zien hoe hij zijn eigen bedrijf VaynerMedia liet uitgroeien tot een agentschap dat ondertussen al meer dan honderd miljoen dollar omzet draait. Zijn vlogs kunnen tot twintig minuten duren omdat hij een brede inkijk wil geven in zijn leven – van werk gerelateerde meetings tot bezoekjes aan de gym. Voor mij is hij een groot voorbeeld, dus ben ik benieuwd naar hoe hij zijn dagen vult.”

Wie is jouw doelpubliek?

“Jongeren die broeden op een idee om zelf iets – een app, een bedrijf, noem maar op – uit de grond te stampen. Ondernemen is nog nooit zo sexy geweest, maar hoe begin je eraan? Vroeger bestond er veel angst rond, maar ik wil laten zien dat de drempel niet zo hoog hoeft te liggen. Zeven maanden geleden heb ik Ori Omi opgestart, een reparatiebedrijf voor iPhone op locatie. Privacy komt bij ons op de eerste plaats, dus gaan wij bij de klanten thuis zodat ze het herstel van hun smartphone live kunnen volgen. Ondertussen heb ik mensen aangenomen voor de herstellingen, zodat ik mij kan focussen op de branding. Dat hele groeiproces documenteer ik stap voor stap via mijn vlogs. Ik kom zelf niet uit een ondernemend gezin, maar als ik er toch in slaag om een succesvolle zaak op te richten, dan kan iedereen dat. Als je maar gedreven bent!”

Hoeveel volgers heb jij?

“Ik heb een driehonderdtal subscribers op mijn YouTube-kanaal. In vergelijking met het buitenland is dat peanuts, maar het geeft mij wel de mogelijkheid om alle reacties te beantwoorden. Als ik iemand kan aanzetten om over te gaan tot actie, dan voel ik mij geslaagd in mijn opzet. Zo is er een webdeveloper bij mij langsgekomen op kantoor om te praten over zijn businessplan en ondertussen zijn we zelfs vrienden geworden. Bovendien ben ik onlangs uitgenodigd door de Universiteit van Antwerpen om daar voor tweehonderd ingenieurs te gaan spreken. Dat was behoorlijk stresserend, maar toen heb ik beseft dat public speaking een streefdoel is voor mij. Niet het aantal volgers telt, maar het feit dat mijn boodschap al aankomt bij de juiste mensen. Even terzijde: in België weten velen niet dat je geen YouTube-account hoeft aan te maken om je te abonneren op het kanaal van een vlogger – een Gmail-adres volstaat.”

Welke raad heb je voor beginnende vloggers?

“Je moet blijven gaan. Ik ken veel mensen die hebben opgegeven omdat er niet veel views of volgers kwamen. Ze denken dat het vlogkanaal van Casey Neistat, de bekendste vlogger ter wereld, een overnight success is, maar hij heeft eerst een lange weg afgelegd in de filmwereld. Investeren in een degelijke camera met beeldstabilisatie is een absolute must. Beelden die al stappend gefilmd zijn met een smartphone zijn onaangenaam om naar te kijken. Verder moet je uit je comfortzone durven treden, ook al kijken voorbijgangers wanneer je op straat tegen de camera praat. Die schaamte kun je gemakkelijk overwinnen door te oefenen met Instragram en Snapchat. Dat is eigenlijk een laagdrempelige manier van vloggen, want iedereen doet het en de ‘verhalen' verdwijnen na vierentwintig uur. Ik gebruik die sociale media voor mensen die een meer persoonlijke kijk willen in mijn leven.”

Van welk beroep droomde jij als kind?

“Ik wist al heel vroeg dat ik op een creatieve manier geld wou verdienen. Eigenlijk heb ik op 12-jarige leeftijd leren ondernemen via het online videospelletje Runescape, waarbij je geld kon verdienen door bomen om te hakken en hout te verkopen. Al snel ging ik op de speelplaats dat virtuele geld verkopen voor echt geld, omdat ik thuis geen zakgeld kreeg. Ik heb nooit iets te kort gehad, maar ik moest wel alles zelf betalen. Na de middelbare school koos ik ervoor om Toegepaste Informatica te gaan studeren, omdat ik dat niet op mezelf kon leren. Daarnaast las ik veel business-boeken, hoewel ik dyslectisch ben. ‘Think and Grow Rich' van Napoleon Hill was ooit het eerste boek in de rij: een echte aanrader!”

Welke concrete doelen heb je voor de komende jaren?

“Ik streef naar twintigduizend subscribers. Niet omdat ik beroemd wil worden, maar omdat ik wil winnen aan credibiliteit. Vorige week ik heb ik een tweede YouTube-kanaal opgestart met Zaka Airakaz, één van de bekendste vloggers in België. Op ‘EatSleepSucceed' gaan we met z'n tweeën inspirerende vlogs lanceren die focussen op gezondheid en persoonlijke ontwikkeling. Ik ben dankbaar dat hij mij gevraagd heeft omdat dit nieuwe project hand in hand gaat met mijn eigen vlogs.”

Wie is Joachim Badejoh?

Nog maar net van de schoonbanken en al een ondernemer in hart en nieren? De 23-jarige Joachim Badejoh uit Antwerpen bewijst al vloggend dat het kan. In plaats van een geschreven blog koos hij voor een videodagboek op YouTube om het groeiproces van zijn eigen succesvolle bedrijf Ori Omi te documenteren. Hoewel hij zes dagen per week werkt, vindt hij ook nog tijd om een centje bij te verdienen als model voor het kledingmerk Asos.

Meer weten? Joachim is online actief via de volgende kanalen:

www.oriomi.be

- Op YouTube via zijn eigen kanaal

Door Charlotte De Cort