In de sector van de vliegtuigmaatschappijen is de concurrentie bikkelhard. Jarenlang hadden de grote firma's het voor het zeggen, maar sinds de komst van lagekostenmaatschappijen zoals Ryanair staat het klassieke businessmodel onder druk. Verschillende bedrijven reageren daarop door te snijden in het comfort van de goedkoopste tickets.
Als laatste vliegtuig op
United Airlines, een van de grootste spelers in de VS, biedt een nieuwe categorie van tickets aan: basis economy', of misery class', zoals de tegenstanders het noemen. Die reizigers mogen pas als laatste het vliegtuig op, kunnen hun stoel niet op voorhand kiezen en mogen geen gebruik maken van de opbergruimtes boven de zetels. Daar staat natuurlijk wel een lagere prijs tegenover.
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij volgt het voorbeeld van enkele van haar concurrenten. Delta ontwikkelde eerder al een basic economy', net als American Airlines, en Britisch Airways maakte bekend dat het op de goedkoopste rijen niet langer negen, maar wel tien zitplaatsen zal installeren.
De redenering achter de devaluatie van economy class is volgens de Britse zakenkrant tweeledig. "Door het schrappen van die voorrechten kunnen de maatschappijen hun kosten beperken, zodat er ruimte wordt gecreëerd om met budgetvliegers te concurreren", verduidelijkt de krant. Bovendien zouden de maatschappijen de beleving voor de reizigers bewust slechter maken, in de hoop dat ze in de toekomst meer zullen betalen voor economy class.