Jullie maken momenteel enkel nog couturecollecties. In welke fase van jullie carrière zitten jullie momenteel?
Viktor: "Het begint wel relaxter te worden. Het is ook echt een bewuste keuze geweest om dat te veranderen. We wilden ons concentreren op de kunst van mode en op onze artisticiteit, kortom dingen doen die we zelf leuk vinden. We wilden terug werken vanuit onze kracht en ons niet laten leiden door systemen."
Bedoel je dan commerciële systemen?
Rolf: "Dat ook ja, maar evengoed de eis van de industrie. Het constant maken van talloze collecties, de voortdurende deadlines, we vonden dat best wel moeilijk."
Viktor: "Daar ligt ook onze kracht niet. Wij zijn verhalenvertellers. Dat vinden we leuk om te doen. Dus hebben we besloten om terug couture te maken. We hebben ook gemerkt dat je heel snel leert beslissen als je heel veel moet doen. En daar hebben we veel van opgestoken. Dus dat passen we nu ook toe op onze couturecollectie. We gaan natuurlijk onze tijd nemen, maar we willen er wel een zekere vaart in houden."
GEEN LUXEPAARDEN
Hier in Parijs draait alles rond luxe. Hoe luxueus leven jullie zelf?
Viktor: "Ik heb een mooi huis, maar verder leef ik simpel. Op een gegeven moment dacht ik, ik neem een Fiatje 500 en daar ben ik hartstikke blij mee. Je kan er overal mee parkeren in Amsterdam. Die luxe hoeft allemaal niet voor mij."
Rolf: "Bij mij is het allemaal ook heel gewoon. Ik heb wel een mooi huis en dat is fijn want daar ben ik heel veel. Ik zit verder veel op de fiets en heb een tweedehands auto."
Is het bij jullie thuis één grote flowerbomb? Hebben jullie groene vingers?
Viktor: "Nee, dat talent heb ik absoluut niet."
Rolf: "Ik ben dol op bloemen. Als kind al. Ik zet ze zelf in vazen zoals een bloemist, dat vind ik ontzettend leuk. In mijn tuin heb ik bloemen laten planten. Sindsdien bloeien er constant de meest uiteenlopende exemplaren. Ik had de tuinman wel uitdrukkelijk gevraagd om geen blauwe bloemen te planten. De eerste bloem die opkwam, was knalblauw."
WERELDBEROEMD
ls internationaal merk zijn jullie de trots van Nederland. Worden jullie overal ontvangen met een rode loper?
Rolf: "Dat valt wel mee hoor. We zijn wereldberoemd in Nederland, maar dat levert verder weinig voordelen op."
Viktor: "Maar we houden ons daar wel een beetje afzijdig van. Als je wil, kan je elke dag op tv komen in Nederland. Maar dat is nu net iets wat ik niet wil."
Jullie houden niet echt van die media-aandacht?
Rolf: "Ons werk is onze manier van praten en communiceren. Het gaat niet om ons persoonlijk."
Viktor: "We haten het om op een podium te staan. Maar ja, je hebt iets verzonnen en dan moet je daar ook staan."
Tijdens jullie laatste haute couture-show toonden jullie kleding die schilderijen werden. Begrijpen mensen wat jullie willen vertellen?
Rolf: "Soms begrijpen we het zelf niet meer helemaal. Soms hebben we ergens een idee bij en wordt het op een heel andere manier opgevat."
Viktor: "Maar met Flowerbomb hebben we wel de indruk dat het begrepen wordt door het grote publiek. Het is niet alleen een geur, maar ook een poging om de wereld een beetje beter te maken."
Jullie zien er altijd zeer modieus uit. Wat vinden jullie van het huidige straatbeeld?
Rolf: "Vandaag draag ik een twaalf jaar oud hemd van Comme des garçons. Ik zie soms best wel pittige dingen op straat."
Viktor: "Ga maar eens naar China of Japan, je weet niet wat je ziet."
Hoe gaan jullie om met social media?
Rolf: «We zitten op Instagram, maar eigenlijk zoeken we onze weg daar nog een beetje. We vragen ons af welke functie dat voor ons kan hebben. Het is redelijk nieuw. Iedereen is wel beter geïnformeerd over mode. Toen wij jong waren was er niets. Er was amper een tv-programma over mode en in tijdschriften was het ook niet veel soeps. Nu is alles beschikbaar en dat werkt ook enorm demystificerend."
En dat is tegen jullie identiteit want jullie zijn mysterieus?
Rolf: "Ja en dat geldt ook voor andere kunstuitingen. Je hoeft niet alles op een presenteerblaadje aangereikt te krijgen."
Beschouwen jullie jezelf dan als gerateerde kunstenaars?
Viktor: "Nee, het moest altijd mode zijn. Zelfs als onze creaties aan de muur hangen, zullen ze nog altijd van stof gemaakt zijn. Het gaat over mode. Mensen zien ons als modekunstenaars, dus dat is wat we willen laten zien."
Rolf: "Die couturecollecties zijn erg persoonlijk. Ze worden onder onze ogen gemaakt en we zien ze groeien. We stellen ook voortdurend bij dus het ligt heel erg dicht bij ons. Het is veel closer dan wanneer het in een fabriek wordt gemaakt. De stukken zijn met veel liefde en precisie gemaakt."
Hoe verdelen jullie dat onder elkaar?
Viktor: "We verdelen niets. We doen alle leuke dingen samen, maar ook de minder leuke dingen."
ROMANTIEK
Dat klinkt als een perfect huwelijk, maar jullie zijn geen koppel.
Viktor: "Nee, we zijn geen koppel. Ik zie geen verschil tussen een modemerk van een duo of van een koppel. Onze vriendschap is gewoon heel sterk en dat is het mooie."
Dat is bijna een liefdesverhaal. Zijn jullie romantisch?
Rolf: "Ja, maar romantisch is niet iets zoets en lieflijks. Romantisch is moeilijk, het gaat over grote gevoelens, met pieken en dalen."
Hou je dan ook van drama?
Viktor: "Ik hou er niet van, maar het is er wel. (lacht) Maar ik ben in de yoga wereld gedoken en dat heeft me enorm geholpen."
Rolf: "Ik heb een psychiater. Veel mensen hebben er een in Nederland en ik denk in België ook wel. Voor mezelf is het heel zinvol. Ik zie het als geestelijke massage. Het is heel fijn om te praten over dingen waar je eigenlijk niet graag over wil praten met iemand die buiten je leven staat."
Kent hij iets van mode?
Rolf: "Ik zal het hem eens vragen. (lacht)"
Door Arne Rombouts
Wie zijn Viktor & Rolf?
Viktor Horsting (1969) en Rolf Snoeren (1969) studeerden samen af aan de Arnhemse modeschool. In 1992 trokken ze naar Parijs waar ze furore maakten met extravagante shows. Niet alleen de theatrale aanpak, maar ook hun ondraagbare creaties vielen op in de duffe stijl van de jaren 90. In 1997 werden ze als eerste Nederlanders toegelaten tot de elitaire groep van Haute Couture labels. Viktor & Rolf werd een begrip in de modewereld, een symbool van luxe en originaliteit. Kortom de perfecte basis om prêt-à-porter collecties voor te stellen aan het grote publiek. En de draagbare versies van hun waanzinnige ontwerpen vielen in de smaak. Rihanna, Nathalie Portman en Tilda Swinton om er maar enkele te noemen, ze hebben allemaal een Viktor & Rolf in hun kleerkast hangen. Ondanks enkele succesvolle parfumlanceringen en een wereldwijde H&M collaboratie bezorgde de economische crisis van 2008 het kledingmerk zware klappen. De prêt-à-porter lijn werd begin dit jaar opgedoekt, maar hun Flowerbombs gaan nog steeds als zoete broodjes over de toonbank. Vanaf nu concentreren de heren zich opnieuw op hun eerste liefde, couture.