Drie kwart van de Europese bedrijven hebben een eigen website, en een derde is actief op sociale media. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Eurostat. Sociale media zijn voor een bedrijf de ideale manier om rechtstreeks met de klant te communiceren. Helaas kan dat ook wel eens mislopen.
Gebruik van foute afbeeldingen
Voor een advertentie op bijvoorbeeld Facebook is het belangrijk dat je de juiste tekst en afbeeldingen kiest om de mensen aan te spreken. Dat moet op een positieve manier en dat is hier minder geslaagd.
Foto via Tumblr
Antwoorden automatiseren
Als je als bedrijf actief bent op sociale media, moet je klantendienst natuurlijk ook 24/7 paraat staan om op alle vragen te antwoorden. Om dat gemakkelijk op te lossen kan je ook antwoorden automatiseren, maar dat draait niet altijd even goed uit.
De klanten niet als volwassenen aanspreken
Als de klanten moeten raden wat er op de foto staat en je geeft alle letters mee, dan mag dat niet té gemakkelijk zijn
Vaak spelen bedrijven in op de actualiteit, maar ook daar kan het wel eens misgaan. Zo vond AT&T de lichtshow om 9/11 te herdenken het ideale moment om te laten zien hoe goed de camera van een Samsung is.
Foto via Forbes
Beloftes niet waarmaken
Bedrijven of bekende personen vergeten al wel eens de kracht van sociale media kunnen hebben. Dat kon de Nederlandse zangeres Trijntje ondervinden toen ze een euro steun beloofde voor elke like.