Bedoeling is dat de vliegende vierwieler twee problemen - letterlijk - van de baan helpt. Enerzijds zijn er natuurlijk de ellenlange files waar de wagen een mouw aan kan passen. Anderzijds is er ook de massale vervuiling die deze files veroorzaken. Ook daar zou deze autonome auto een oplossing kunnen bieden.
"Honderd jaar geleden ging het transport ondergronds, maar nu hebben we daar een technologische oplossing voor", zo klonk het bij Airbus-CEO Tom Enders op een techconferentie in München. "Momenteel zit alles nog in een experimentele fase, maar we nemen deze ontwikkeling zeer serieus. Om verder vervuiling van de steden tegen te gaan, zal deze technologie natuurlijk ook erg groen zijn."
Miljardenbesparing
Omdat de auto's door de lucht zullen zweven, zullen grote infrastructuurwerken voor het bouwen van bruggen, wegen en tunnels overbodig worden. "Door die infrastructuurwerken achterwege te laten, kunnen we miljarden euro's per jaar besparen", aldus Enders.
Vorig jaar al stelde Airbus een speciale onderzoeksdivisie samen die onder de naam Urban Air Mobility zich buigt over de technische details van deze uitvinding. Voor de bouw en de ontwikkeling van kan dit team alvast kennis puren uit de jarenlange expertise als marktleider in het bouwen van helikopters. Om de wagen zo autonoom mogelijk te maken wordt er verder gebruik gemaakt van de nieuwe technologieën die vandaag in de zelfrijdende auto's verwerkt worden.
Passagiers zouden de auto niet moeten bezitten om hem te mogen gebruiken. In plaats daarvan kunnen ze een zitje reserveren via een app, een principe waar veel consumenten vertrouwd mee zijn dankzij de komst van Uber en co.