De conclusie is volgens VAB dat de overheid zelf de grootste hinderpaal zou kunnen vormen voor de doorbraak van de 100% elektrische wagen. "De overheid zal het vertrouwen van de consument moeten winnen en dat kan enkel met een volgehouden coherent en consequent fiscaal autobeleid", klinkt het. Eigenaars van elektrische wagens betalen momenteel geen inschrijvingstaks en verkeersbelasting, en geen accijns op elektriciteit, maar wat de toekomst brengt is volgens VAB hoogst onzeker.
De potentiële kopers twijfelen of die stimuli overeind zullen blijven en hebben negatieve ervaringen uit het verleden, toen ze richting dieselwagen aangemoedigd werden. "Momenteel worden ze geconfronteerd met een antidieselbeleid op fiscaal niveau, dat haaks staat op het stimulusprogramma van de ecopremies die in 2010 en 2011 massaal richting diesel stuurden", aldus VAB.
Onbetrouwbare overheid
"De consument heeft een hekel aan een onbetrouwbare overheid die en route' de fiscale regels wijzigt in zijn nadeel. In dat geval kiest hij voor zekerheid, namelijk fossiele brandstof", aldus de mobiliteitsclub.
De gekende hinderpalen voor de doorbraak van de elektrische wagen, zoals de zeer hoge aankoopprijs, beperkte oplaadmogelijkheden en beperkte autonomie, zullen de volgende vijf à tien jaar volgens VAB dan weer weggewerkt worden door het ruime aanbod aan elektrische wagens dat in die periode op de markt komt.
Premie en vrijstelling
Volgens minister van Energie en Financiën Bart Tommelein (Open Vld) is er "geen enkele reden om te twijfelen". Hij benadrukt dat er een zero-emissiepremie wordt uitgereikt bij de aankoop van een elektrische wagen. Ook moet er geen belasting op inverkeerstelling (BIV) of jaarlijkse verkeersbelasting worden betaald. Die vrijstellingen gelden voor de volledige levensduur van het voertuig.