Het Nederlands-Britse consumentengoederenbedrijf maakte eerder al bekend de naam van het product aan te zullen passen omdat deze niet meer past in de huidige tijd. Het gebruik van de woorden "eerlijk, " "wit" en "licht" op de verpakking van de crème en in reclame-uitingen, suggereert volgens Unilever ten onrechte een uniek schoonheidsideaal. Dat moet anders, concludeerde de onderneming te midden van het opgelaaide debat over racisme.
De ingreep wordt op gejuich onthaald op Twitter, maar hier en daar klinkt ook scepsis: sommigen doen de naamsverandering af als een goedkope "publiciteitsstunt".
De witmakende huidcrèmes, maar ook andere merken die raciaal stereotyperend zijn, liggen wereldwijd onder vuur. Tegenstanders wijzen erop dat van dergelijke producten de suggestie uitgaat dat wit beter is dan zwart. Een reeks andere bedrijven kondigde al naamsveranderingen aan.
We're committed to a skin care portfolio that's inclusive of all skin tones, celebrating the diversity of beauty. That's why we're removing the words fairness', whitening' & lightening' from products, and changing the Fair & Lovely brand name.https://t.co/W3tHn6dHqE
Unilever #StaySafe (@Unilever) June 25, 2020
By dropping the word Fair it won't undo the decades of harm this cream has inflicted on generations of people, mostly women. This scam has exploited too many, changing the name is a mere publicity stunt. #dobetter #unilever #colorism #nothingfairaboutthis https://t.co/sVMdUBElyI
Ntasha Bhardwaj (@ntashabhardwaj) June 25, 2020
Long pending but very welcome change #changehappens #unilever #positivechange https://t.co/jIpaLYPzaF
Hari Nallan (@harinallan) June 25, 2020