De taxiapplicatie Uber, die in Brussel verboden werd, blijft maar groeien in Amerika. Momenteel wordt de marktwaarde van het bedrijf geschat op 17 miljard dollar (12,5 miljard euro). Het blijkt nu ook dat chauffeurs bij Uber heel wat meer verdienen dan gewone taxichauffeurs.
Volgens Uber ligt het gemiddeld jaarloon van iemand die 40 uur per week rondrijdt in New York op 90.766 dollar (66.700 euro). In San Francisco is dat 74.191 dollar (54.000 euro). Een normale taxichauffeur verdient gemiddeld 30.000 dollar (22.000 euro) per jaar. Dat verschil is enorm, al moet je er wel rekening mee houden dat chauffeurs bij Uber zelf hun wagen, de benzine en de onderhoudskosten moeten betalen. Dan nog kan je als chauffeur bij Uber meer verdienen dan als gewoon taxichauffeur.
Dat beginnen de Amerikaanse taxibedrijven ook te merken. Volgens de San Francisco Cab Drivers Association heeft één derde van de taxichauffeurs hun baan opgegeven om voor Uber te beginnen rijden. Uber is dan ook net iets efficiënter dan gewone taxibedrijven. Bestuurders bij Uber moeten niet rondrijden om naar eventuele klanten te zoeken. De applicatie laat meteen weten waar er iemand in je buurt is die een rit nodig heeft. Uber zelf schat dat 43% van alle Amerikanen binnen de 5 minuten opgepikt kan worden door een wagen van Uber.
Met Uber zijn taxibedrijven ook niet meer nodig, de middle man tussen klant en chauffeur wordt vervangen door de applicatie. Dat kan in New York ook heel wat schelen, omdat taxibedrijven daar een medaillon nodig hebben. Dat medaillon kost één miljoen dollar en zou een kwaliteitsgarantie moeten bieden. Uber heeft dat medaillon niet nodig, de kwaliteit wordt gegarandeerd doordat klant en chauffeur elkaar een beoordeling geven en door enkele professionele toezichthouders.
Ondanks de voordelen stoot de applicatie toch op heel wat verzet in andere continenten. Brussel is niet de enige plaats waar de applicatie verboden werd, ook in Berlijn en in Melbourne werd de taxidienst verboden.