Zij die voor sociale media werken, zitten dagelijks met het dilemma hoe ze geld kunnen verdienen met hun dienst zonder hun gebruikers tegen te werken en er dus te verliezen. Twitter, YouTube en Instagram denken dat ze een antwoord hebben gevonden in de vorm van verborgen advertenties.
Deze verborgen advertenties zijn niets meer dan posts van beursgenoteerde klanten in de stijl van het sociaal medium. Elk van de netwerken heeft een team in huis wiens taak het is om manieren te bedenken over hoe ze hun marketing stiekem in de feeds van leden laten verschijnen.
YouTube, dat eigendom is van Google, heeft het concept omgetoverd tot Zoo. Instagram noemt het de Creative Shop terwijl Twitter het op Brand Strategy houdt.
In het zicht verborgen
In het geval van Instagram, dat vier jaar bestaat en meer dan 300 miljoen gebruikers heeft die wereldwijd gefilterde foto's en video's delen, werd reclame ook belangrijker. Het netwerk heeft zich lang verzet tegen de invoering van gesponsorde berichten, zich ervan bewust dat hun doelpubliek voornamelijk bestaat uit creatieve types zoals kunstenaars fotografen en architecten. Zij zijn niet bezig met commerciële beelden maar alleen met de schoonheid van zuivere beelden.
Toen Facebook het opkocht voor 715 miljoen in 2012 begon Instagram met advertenties. Eerst in de Verenigde Staten, vervolgens Australië, Canada en nu ook in Frankrijk. De advertenties verstoppen zich in het zicht. Ze worden op hetzelfde vierkante formaat voorgesteld, inclusief met 'vintage filter' zoals veel gebruikers doen. Alleen de melding "sponsored" maakt duidelijk dat het beeld bedoeld is om te verkopen in plaats van te delen.
"Het merk moet zich uitdrukken alsof het een persoon is die de gemeenschap respecteert," zei Cedric Atlan van Creative Shop. "Je moet als merk op dezelfde manier overkomen bij een persoon als een vriend of familielid. De reclame moet geïntegreerd worden zodat het de gebruiker niet stoort."