Meer dan de helft van de Vlaamse jongeren met psychische problemen praat met niemand over de problemen, ook niet met hun ouders. De grote meerderheid van hen zoekt bovendien geen professionele hulp. Dat blijkt uit een recente enquête bij duizend Vlaamse jongeren.
Om het taboe te doorbreken organiseren de zenders VTM en Qmusic samen met Belfius de tweede editie van Rode Neuzen Dag. Tot en met de slotdag, op 3 december, wordt iedereen opgeroepen geld in te zamelen voor het goede doel.
De campagneslogan luidt Het scheelt als je deelt'. We liken, sharen, en chatten erop los, maar praten over onze echte gevoelens en problemen doen we niet. Het wordt tijd om het taboe te doorbreken», zegt ambassadrice Evi Hanssen. "We moeten zorgen dat we gericht hulp kunnen bieden aan jongeren, met meer middelen en meer initiatieven om hen op te vangen."
Om de campagne bekend te maken, werden drie filmpjes gemaakt. In een ervan verwondt een huilend meisje zichzelf met een scheermesje. Eén op de vijf jongeren krast of snijdt zichzelf. Dat is echt een belangrijk en reëel probleem van jongeren, waarvoor we de ogen echt eens moeten openen, zegt Peter Adriaenssens. De kinder- en jeugdpsychiater wees ook op de rol van sociale media, die door hoofdzakelijk positieve posts jongeren doet twijfelen aan zichzelf en voor schaamte zorgt. Jongeren praten over vanalles, behalve over hun problemen. Ten dele is dat logisch, omdat ze zelf oplossingen willen zoeken. Maar volwassenen kunnen meer tijd vrijmaken om met hen te praten en hen te steunen. Het rare is dat praten ook doet praten, omdat je je gedachten ordent en je beter in contact staat met je gevoelens. Het levert nieuwe ideeën op en vermindert de stress.
Dit jaar zijn er vijf verschillende rode neuzen te koop. Er werden bovendien al honderd acties geregistreerd. Vorig jaar werd met de actie 3,8 miljoen euro opgehaald. Het geld werd verdeeld over verschillende initiatieven.
Foto Belga / J.A. Gekiere