Vorig jaar kreeg de ombudsdienst voor treinreizigers een recordaantal klachten in de bus. Naast vertragingen, mopperen de reizigers het meest over problemen met vervoersbewijzen. Ze vinden het bijvoorbeeld niet correct dat ze een toeslag van zeven euro moeten betalen als ze een ticket willen kopen, maar dit niet kunnen door een panne aan de ticketautomaat.
"Dit is niet bepaald klantvriendelijk", reageert Van den Bergh na zijn parlementaire vraag. "Met de nieuwe ITRIS-toestellen moeten treinbegeleiders normaal gezien meteen kunnen nagaan welke automaten stuk zijn, maar uit het antwoord van minister Bellot (MR) blijkt dat dit vandaag nog steeds niet lukt. Een spoorbedrijf dat loketten sluit, moet op zijn minst een klantvriendelijk alternatief aanbieden en dat is er vandaag helaas niet."
Woordvoerder van de NMBS Dimitri Temmerman nuanceert het probleem. "Treinbegeleiders kunnen wél checken welke automaten defect zijn, maar hun toestel wordt maar een keer per dag gesynchroniseerd. Als er overdag dus een ticketautomaat in panne valt, kunnen ze dit inderdaad niet controleren", bevestigt hij. "Momenteel wordt deze functie getest en binnenkort wordt ze ook uitgerold. Dan zullen conducteurs overdag wel updates krijgen over eventuele pannes."
Foto Belga / E. Lalmand