Als je het spoor en het asfalt vergelijkt, is de trein, niet geheel verrassend, duidelijk de groenste' optie. Het spoorwegnetwerk verbruikt 2% van de energie van alle transportmodi samen, terwijl het instaat voor 8,8% van het personenvervoer. Per gereden kilometer is het gemiddelde 1,5 keer energiezuiniger dan een gemiddelde auto. Tijdens de spits loopt dat op tot vijf keer.
Bemoedigende cijfers, maar de NMBS wil nog duurzamer worden. Daarvoor heeft het zich voor 2022 een aantal doelstellingen opgelegd. Die focussen op de energie-efficiëntie van de treinen en infrastructuur, het waterverbruik, de geluidsoverlast, het afval en bodemsanering.
Het licht gaat uit vannacht
Zo'n vier vijfde van het totale verbruik van de NMBS gaat naar de treinen. Om daar te besparen, denkt het bedrijf aan een aangepaste opleiding van treinbestuurders. Een verschil in rijstijl kan op hetzelfde traject een energievermindering tot 30% opleveren. Bovendien zullen tegen 2022 65% van de gereden kilometers gemonitord worden door een energiemeter. Nu is dat bij 50% het geval. De 445 nieuwe treinen, die tussen volgend jaar en 2021 geleverd worden, doen de energierekening ook met 0,35 miljoen euro dalen. De organisatie bekijkt ook welke van haar terreinen geschikt zijn om zonnepanelen op te plaatsen.
In de gebouwen van de NMBS wordt er vooral gefocust op de verlichting. Door de omschakeling naar LED's verder te zetten wil het de spoorwegmaatschappij het elektriciteitsverbruik halveren. Tegen eind 2018 zullen de 7.200 bestaande lampen vervangen worden. Bovendien wordt, waar het kan, de verlichting van de perrons een half uur na de laatste trein gedoofd, en dat tot een half uur voor de eerste trein.
4,3 miljoen vellen A4-papier
Binnen de organisatie wil het spoorwegbedrijf iets doen aan het papierverbruik. Door onder meer de dienstfiches van treinbegeleiders en -bestuurders en klantendossiers te digitaliseren, kan het bedrijf vanaf 2020 elk jaar 4,3 miljoen vellen A4-papier besparen.
De NMBS beschikt ook over twaalf nieuwe wasinstallaties. Die hebben nog maar 150 liter nodig om een trein één rijtuig te poetsen. Vroeger was dat 300 liter. Betere schuurborstels verminderen ook het gebruik van chemische schoonmaakmiddelen.
Het aantal stille treinen wordt opgetrokken van 46% naar 57%. Daardoor zal binnenkort zo'n 70% van de treinkilometers afgelegd worden in een trein met een betere akoestische isolatie en remmen die vermijden dat de wielen verslijten en meer lawaai gaan maken.
(xvdl)