In de periode 2017-2020 gaat de NMBS zijn aanbod met 5,1% uitbreiden, waarvan 4% vanaf eind dit jaar. Om nieuwe reizigers aan te trekken, wil de maatschappij het treinaanbod versterken en de reistijd inkorten.
In tegenstelling tot andere provincies krijgt Namen geen nieuwe haltes. De NMBS wil er vooral zijn aanbod uitbreiden. De frequentie van de L-trein tussen Charleroi, Namen en Jambes wordt verdubbeld. Vanaf december betekent dat concreet elk half uur een trein. De IC Bergen Namen- Luik stopt niet meer in Châtelet, Auvelais en Jemeppe-sur-Sambre. Zo wordt de reistijd aanzienlijk ingekort met 10 minuten. Met het einde van de werken op lijn 162, in Assesse, worden de L16- en P-verbindingen tussen Namen en Ciney opnieuw integraal bediend per trein. Het einde van de werf betekent een tijdswinst van 4 minuten (- 18%) op het IC-traject.
Kortere reistijd
Maar liefst elf trajecten krijgen een kortere reistijd. Namen - Gembloux wint een minuut, Namen - Tamines drie, Namen - Dinant en Dinant - Libramont winnen er elk vier. De grootste tijdswinst in de provincie is voor de verbinding Brussel Dinant. Hier krimpt de reistijd van 84 minuten naar 78 minuten. Brussel - Gembloux en Brussel - Namen winnen respectievelijk 3 en 5 minuten.
Er staan ook enkele investeringen op het menu. Aan het station van Namen is net een nieuwe parking met 482 plaatsen geopend. Onder voorbehoud van goedkeuring van het plan door de regering, staan er ook nieuwe openbare toiletten en een nieuwe wachtzaal op het programma. Tot slot moet ook het busstation heraangelegd worden op het dak van het treinstation, om de verbindingen met het TEC-netwerk te bevorderen. (cg)