Zo'n 28 dagen geen alcohol drinken, voor velen is het een onmogelijke opdracht. Want alcoholgebruik is in bepaalde situaties routine geworden. Zo hoort bij een lekker diner op restaurant een goed glas wijn of bestel je toch geen water als je met vrienden op café zit.
Het is iets te vanzelfsprekend geworden, vinden de Stichting tegen Kanker en de VAD, het Vlaamse expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugproblemen. Daarom willen ze mensen bewust maken van hun drinkgedrag met de campagne Tournée Minérale. "Ook als je weinig drinkt, heeft alcohol invloed op bijna alle organen in het lichaam en ongeveer tweehonderd verschillende aandoeningen worden in verband gebracht met alcoholgebruik", klinkt het. "Het beïnvloedt je gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Het heeft ook impact op je veiligheid en op je gedrag."
Beter slapen en fitter voelen
Wie een maand lang niet drinkt, zal volgens de VAD meteen het verschil merken. Heel wat mensen merken gaandeweg dat ze beter slapen en zich fitter voelen. Je spaart ook heel wat geld uit. En je krijgt minder calorieën binnen, waardoor je zelfs gewicht zal verliezen.
Ondertussen hebben al meer dan 50.666 mensen aangegeven dat ze zullen deelnemen, dat zijn er een pak meer dan de 15.000 waarop de organisatie mikte. Ook een aantal bekende gezichten gaan de uitdaging aan zoals minister-president Kris Peeters (CD&V), voormalig tafeltennisser Jean-Michel Saive en actrice Joy Anna Thielemans. "Net als vorig jaar probeer ik minstens een paar maanden geen alcohol aan te raken. Ik slaap er duidelijk énorm veel beter door en merk dat er veel heerlijke non-alcoholische alternatieven zijn", stelt de Thuis'-actrice.
Niet enkel individuen, ook grote werkgevers zoals Agfa, Randstad en CM hebben teams ingeschreven. Verder doen steden en gemeenten mee, zoals Hasselt, Haacht, Beveren, Oostende of Olen. Zo organiseren ze alcoholvrije recepties, zetten ze het personeel aan om mee te doen en organiseren ze bekendmakingsacties.
Je kan je ook op andere manieren inzetten voor de actie door een som te doneren aan de Stichting tegen Kanker of vrienden en familieleden te sponsoren tijdens hun maand zonder alcohol.
Metro doet mee
Ook bij Metro zetten we ons voor de actie in. Ontdek vanaf 1 februari wat alcohol met je lichaam doet, welke lekkere alternatieven er zijn en hoe deze alcoholvrije maand ons bevalt.