Blind grading', of verbeteren zonder te weten wie de vraag beantwoord heeft. Dat is het systeem dat Els Vandesande, Johan Lievens, en Andy Thys, alle drie gelinkt aan de Leuvense universiteit, graag overal ingevoerd zien worden. Met enkel een studentennummer bovenaan het papier zouden vooroordelen over bijvoorbeeld afkomst, geslacht of reputatie minder een rol spelen, klinkt het in De Standaard.
Het voorstel stuit op een "neen" van Torfs, die stelt het systeem "nooit te zullen opleggen". "We vinden het altijd goed dat er nagedacht wordt over de examens", verduidelijkt de Leuvense rector . "Elke prof kan reeds afzonderlijk beslissen om schriftelijke examens anoniem af te leggen, maar we gaan dit zeker niet verplichten. Studenten zijn trouwens geen anonieme mensen." Torfs zegt vertrouwen te hebben in de docenten en wijst erop dat de meerderheid van de examens mondeling gebeurt. Studenten kunnen ook hun schriftelijk examen inkijken en feedback krijgen.
UGent en studentenraad zien het zitten
In de Leuvense studentenraad wordt het idee positiever onthaald. Het voorstel past in het breder kader van een democratisch onderwijs voor iedereen, beschermt de student en komt ook de prof ten goede, stelt voorzitter Marie Vanwingh. Aan de UGent zal de anonimisering wel bekeken worden, aldus woordvoerster Stephanie Lenoir. Maar er is al aandacht voor en het gaat sowieso niet over een groot aantal examens. Ze wijst ook op de bestaande feedbacksystemen en de raad aan proffen om "horizontaal te verbeteren". Daarbij wordt per vraag het antwoord van alle studenten verbeterd, in plaats van elk studentenexamen afzonderlijk.