Geïnteresseerden kunnen onder meer een treinkaartje kopen naar Parijs, Amsterdam, Rotterdam, Düsseldorf, Keulen of een van de andere Thalys-bestemmingen. Vanaf zaterdag stelt de maatschappij 20 dagen lang 40.000 tickets ter beschikking aan zachte prijzen voor trips in de zomer: 29 euro naar Parijs en Nederland, 19 euro naar Duitsland. "Hiermee willen we onze vele klanten bedanken voor het vertrouwen dat ze al 20 jaar in ons hebben", stelt woordvoerster Bérengère Vuathier.
25 bestemmingen
Op 2 juni 2016 is het precies twintig jaar geleden dat hst-operator Thalys de hogesnelheidsverbinding tussen de Europese hoofdsteden Parijs, Brussel en Amsterdam opstartte. Ondertussen is Thalys actief op 25 bestemmingen in België, Frankrijk, Nederland en Duitsland. "De Thalys is uitgegroeid tot een Europees symbool."
Sinds Thalys in 1996 startte met het hst-aanbod, kwamen er stelselmatig bestemmingen bij. Naast Brussel bedient de Thalys in België ook Luik en Antwerpen. Voorts breidde het netwerk uit naar verschillende Nederlandse, Duitse en Franse steden. De laatste nieuwe bestemming, het Duitse Dortmund, kwam er afgelopen maart bij.
De vijfentwintig vaste bestemmingen worden aangevuld met een aantal seizoensgebonden spoorlijnen. In juli en augustus rijdt er een keer per week een Thalys tussen Amsterdam en het Zuid-Franse Marseille, in de wintermaanden doet de hogesnelheidstrein wekelijks een aantal Franse skioorden aan.
7 miljoen passagiers
Jaarlijks vervoert de spoorwegmaatschappij ondertussen bijna zeven miljoen passagiers. In totaal zijn dat er sinds 1996 al meer dan 100 miljoen."Het merendeel van onze reizigers komt uiteraard uit Frankrijk, België, Nederland en Duitsland, maar daarnaast zien we ook heel veel andere nationaliteiten. Vooral Amerikanen, Japanners, Chinezen en Brazilianen gebruiken vaak de Thalys om van de ene naar de andere Europese hoofdstad te reizen", klinkt het.
Lowcosttreinen
Sinds 3 april is de hst-operator gestart met lowcosttreinen tussen Brussel en Parijs. Het lowcostaanbod, dat de naam 'Izy' meekreeg, biedt goedkopere tickets aan (vanaf 19 euro enkele reis), in ruil voor wat minder comfort en een langere reistijd. "Het lowcostaanbod bestaat tot nu toe enkel op onze drukste lijn, Brussel-Parijs, maar als blijkt dat 'Izy' aanslaat, kan dat in de toekomst uitgebreid worden naar andere verbindingen", aldus Vuathier.
Foto Belga / J. Roosens