Wat verandert er precies?
"We werken al lange tijd met twee formules, Comfort 1 en Comfort 2, als een soort eerste en tweede klasse. Nu voegen we daar een derde klasse aan toe, die Comfort heet en zich tussen Comfort 1 en Comfort 2 bevindt. De reizigers in die klasse zullen van meer comfort en bredere zetels kunnen genieten, maar er zijn minder diensten. Zo worden er bijvoorbeeld geen maaltijden aangeboden. De prijs van de tickets zal tussen het premium en het standaardtarief liggen."
Vanwaar deze verandering?
"We willen beter inspelen op de vraag en zorgen dat alle zetels in onze treinen bezet zijn. Er wordt al veel gebruik gemaakt van onze treinen maar er blijven vaak zetels leeg in Comfort 1. Door deze nieuwe klasse toe te voegen, willen we mensen aanspreken die geen ticket kopen voor Comfort 1 vanwege de hoge prijs maar die toch wat meer comfort willen dan in Comfort 2 en die bereid zijn om daar iets meer voor te betalen."
De reizigers zijn ook voorstander van goedkopere tickets...
"Daar is inderdaad een grote vraag naar. Door onze treinen beter te vullen moeten we onze klanten lagere prijzen kunnen aanbieden. Doordat bepaalde reizigers een Comfort-ticket kopen, zullen er meer plaatsen overblijven in de Comfort 2-wagons. Die plaatsen willen we aanbieden aan mensen die minder willen betalen."
Sommige reizigers, en vooral jongeren, kunnen hun reizen minder op voorhand plannen en zo minder profiteren van voordelige tarieven.
"Wie jonger is dan 25 kan nu al profiteren van speciale tarieven. In tegenstelling tot de rest van ons cliënteel krijgt deze leeftijdsgroep meer tijd om tickets tegen lage prijzen te kopen. Het is ook mogelijk om van goedkope aanbiedingen te profiteren door later te boeken en gebruik te maken van Tickup (waarvan de ticketverkoop een week voor het vertrek trein start, red.) of Izy."
Ook het aanbod van Izy werd aangepast: er rijden minder treinen, maar wel dubbele treinen.
"Ook hier willen we beter inspelen op de vraag. Met Izy willen we extreem lage prijzen kunnen aanbieden. Dat kan alleen maar door een drastische kostenbesparing door te voeren. Daarom rijdt er slechts één trein per dag, ook al biedt de dubbele trein meer zitplaatsen. Het is mogelijk dat we in de toekomst meer treinen toevoegen, maar dat hangt af van de vraag. Het staat vast dat we de capaciteit continu blijven uitbreiden."
Leidt dit aanbod niet tot problemen voor de klassieke, duurdere Thalys?
"Er zijn natuurlijk Thalys-klanten die af en toe profiteren van de lage prijzen van Izy. Maar over het algemeen is er geen probleem, want dit aanbod creëert een nieuwe vraag. Zo'n 60% van de Izy-reizigers zou hoe dan ook niet voor de Thalys hebben gekozen. De echte concurrent van Izy is de individuele wagen. Vooral in dat segment willen we klanten aantrekken, en dan met name in België, want Belgen beschikken vaker over een eigen voertuig."
Een van de belangrijkste Thalys-trajecten, Brussel-Amsterdam, krijgt aan het einde van het jaar concurrentie van de Eurostar. Baart dat u zorgen?
"Het is een concurrent, maar heeft een heel verschillend aanbod. Eurostar heeft slechts twee treinen per dag terwijl Thalys er veertien heeft, waardoor onze reizigers veel meer keuze hebben. Ik denk dat elk nieuw aanbod een nieuwe vraag creëert en mensen aanzet om de trein te nemen die dat anders niet zouden doen. Ook wij kunnen hiervan profiteren."
Thalys heeft onlangs zijn bestemmingen uitgebreid. Volgen er nog meer bestemmingen?
"Op dit moment rijden onze treinen tot in het Duitse Dortmund. Aan die kant zullen onze bestemmingen niet verder reiken. Daarvoor zouden extra treinen nodig zijn. Bovendien rijden onze voertuigen niet met hun maximumsnelheid op het Duitse net. Daarom kunnen we onze klanten meer mogelijkheden bieden op andere lijnen. Zo bestuderen we de mogelijkheden met de hogesnelheidslijn vanuit Bordeaux. Zuidwest Frankrijk is een populaire bestemming. We hebben nog geen concrete plannen, maar we denken erover na."
Wie met een internationale trein reist vanuit Brussel moet voortaan een veiligheidscontrole ondergaan, net als in Parijs. Wat vindt u daarvan?
"Het zijn de regeringen die over deze maatregelen beslissen. Of het nu gaat om systematische controles zoals in Parijs of steekproeven zoals in Brussel, wij moeten ons daaraan aanpassen. Het gebruikte systeem in België past in onze praktische gang van zaken. Hoe dan ook hebben we nog nooit problemen gehad, noch in Parijs, noch in Brussel. En als iemand zijn trein zou missen door een controle, zouden we daarvoor een oplossing vinden."
Camille Goret
@Camille_Goret