De locomotief van de trein, een testtoestel, zou volgens het Franse Dernières Nouvelles d'Alsace ontspoord zijn omstreeks 15 uur. Dat gebeurde op een brug over het Marne-Rijnkanaal. De trein reed in de Elzas, in het oosten van Frankrijk, richting Straatsburg.
Waarom het voertuig ontspoorde, is nog altijd onduidelijk. Dat moet verder onderzoek uitwijzen, maar de autoriteiten gaan uit van een te hoge snelheid. Enkele treinstellen kwamen in het kanaal terecht (foto). Duikers van de gendarmerie werden naar de plaats van het ongeval gestuurd, net als helikopters van de civiele bescherming en tientallen voertuigen van de hulpdiensten.
Tien mensen overleefden de crash niet. Twaalf andere inzittenden raakten zwaargewond, tweeëntwintig waren lichtgewond.
Kinderen
Naast 49 technici, was er familie van de technici aan boord, waaronder enkele kinderen. Daarvan waren de autoriteiten niet op de hoogte, want ze hadden er geen voor toestemming gegeven. De spoorwegmaatschappij SNCF kon niet bevestigen of er onder de slachtoffers ook kinderen zijn. «Het onderzoek moet uitwijzen hoeveel mensen aanwezig waren in de trein», aldus een woordvoerder van SNCF.
Zwaarste ooit
De hogesnelheidslijn zou normaal in de lente van volgend jaar in gebruik worden genomen. De reistijd tussen Parijs en Straatsburg zou daarmee zakken tot 1 uur 50 minuten, nu duurt de rit 2 uur 20 minuten. Het ongeval in Eckwersheim is het zwaarste ooit sinds de start van de Franse TGV's in 1981.