"Klachten over huis-aan-huisverkoop zijn schering en inslag", zegt Test-Aankoop. Het probleem is er altijd al geweest, maar sinds de afschaffing van de opzegvergoeding bij het veranderen van leverancier is er een opflakkering. De verkopers zetten de slachtoffers onder druk, verkopen vaak te dure contracten en liegen. Zo beloven ze dat het nieuwe contract hen zal beschermen tegen black-outs of stellen ze de kosten veel lager voor dan ze werkelijk zijn, aldus Test-Aankoop.
De organisatie Samenlevingsopbouw wijst vooral de grotere leveranciers met de vinger, zoals ENI, Essent, Electrabel en Luminus.
Agressieve handelspraktijk
Om dergelijke praktijken aan te pakken, lanceert Test-Aankoop, samen met onder meer Samenlevingsopbouw, een campagne om de bevolking te wijzen op de valkuilen van huis-aan-huisverkoop. De consumentenorganisatie wil mensen zo aanzetten om actie te ondernemen tegen de verkooptechniek.
De Belgische wetgeving kan in elk geval geen soelaas bieden, klinkt het. Die mag namelijk niet strenger zijn de Europese regelgeving. «Het beste zou zijn om het probleem op het Europese niveau aan te pakken, maar dat is moeilijk en tijdrovend. Daarom hebben we een alternatief gezocht», zegt Julie Frère van Test-Aankoop. Concreet heeft Test-Aankoop een sticker ontwikkeld, die mensen aan hun brievenbus of deurbel kunnen hangen. "Wanneer een verkoper zo'n bericht negeert, kan dat beschouwd worden als een agressieve handelspraktijk, waarvoor de consument klacht kan indienen bij de FOD Economie", luidt het.
Febeg vindt dat Test-Aankoop een "partijdig en onvolledig beeld van de huis-aan-huisverkoop" geeft. "Nu lijkt het dat energieleveranciers systematisch oneerlijke praktijken zouden toepassen, wat onjuist is", luidt het. Er zijn ook positieve elementen. Zo kunnen er op die manier mensen bereikt worden die niet actief gebruikmaken van de vrijgemaakte energiemarkt, klinkt het. Om tegemoet te komen aan kritiek stelt Febeg voor een kwaliteitslabel op te richten.
Foto Flickr / C. McKeever