Voor het onderzoeker werden 192 mensen met managerservaring gevraagd om foto's te beoordelen van mensen met en zonder tatoeages. De tekeningen in kwestie waren in dit geval een ster op de nek. Vervolgens moeten de proefpersonen de mensen op de foto's beoordelen op geschiktheid voor een job als barman in een discotheek of als kelner in een chique restaurant.
Naar verwachting scoorde de ongetatoeëerde kandidaten beter voor de job van kelner. Maar voor de vacature in de nachtclub haalden de sollicitanten met tatoeage een hogere score dan hun tegenhangers zonder inkt.
Volgens dr. Andrew Timming van de Universiteit van St. Andrews zijn getatoeëerde werknemers gegeerd bij bedrijven of organisatie die zich richten op jonge, hippe personen. "Lichaamskunst kan beschouwd worden als een plus op de arbeidsmarkt, zolang de tatoeages bij de identiteit van de organisatie passen. De laatste jaren is er sprake van een 'tattoo renaissance', waarbij de ontwerpen steeds meer tot de mainstream behoren", aldus Timming aan The Daily Mail.
Timming heeft voor de studie ook twee managers aan de tand gevoeld. De ene had een skateboardbedrijf, de andere een keten van hippe pubs. Beiden gaven aan dat tatoeages positief onthaald worden door hun klanten, maar er zijn wel grenzen. Seksistische, satanistische en fascistische beelden zijn uit den boze. Ook afbeelding van drank en drugs worden niet aanvaard.
Foto Pixabay