Airbus heeft al ervaring met ultrasnelle vliegtuigen. Het Franse bedrijf speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Concorde, een toestel dat aan Mach 2 (2.450 km/u) ongeveer drie uur en een half nodig had om de Atlantische Oceaan over te steken. Dat is echter klein bier in vergelijking met het nieuwe concept waar Airbus nu een patent op heeft genomen.
De vliegtuigbouwer verwacht dat het nieuwe toestel met drie verschillende motoren een maximale snelheid van Mach 4.5 zal halen, ofwel vier en halve keer de snelheid van het geluid. En die kruissnelheid zal behaald worden op een hoogte van zo'n 35.000 meter, meer dan drie keer hoger dan de huidige commerciële passagierstoestellen.
Om op te stijgen heeft het toestel traditionele turbojets, maar daarna wordt een raketmotor ingeschakeld. Die moet het toestel bijna verticaal richting kruishoogte stuwen. Eens op 35.000 meter hoogte heeft de raketmotor z'n werk gedaan en nemen twee ramjets het over.
Een groot probleem van hypersonische vliegtuigen is evenwel de geluidsoverlast. Zo veroorzaakte de Concorde steeds voor een supersonische knal, een geluidsgolf die geproduceerd wordt als een object door de geluidsmuur gaat. Maar dit nieuwe toestel zal verticaal accelereren, waardoor de schokgolf niet naar de grond is gericht is.
Of het toestel ooit echt gebouwd zal worden, valt nog af te wachten. Airbus neemt voortdurend patenten op futuristische ideeën, maar die worden niet altijd in de praktijk omgezet. De kans is wel groot dat enkele individuele elementen van het ontwerp zullen worden toegepast.
https://www.youtube.com/watch?v=0dyrbRGkVKI