België doet het al jaren niet goed in de statistieken van verkeersslachtoffers. Als je tussen de 15 en 24 oud bent, is het verkeer je grootste doodsbedreiging. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) sprak dan ook al langer over een aangepast en strenger rijexamen. De nieuwe testen moeten bestuurders beter voorbereiden op het wegverkeer. Een overzicht:
Invoering risicoperceptietest
Bij het praktisch examen zullen de kandidaat-bestuurders tijdens een risicoperceptietest' computersimulaties voorgeschoteld krijgen. Ze zullen moeten aantonen dat ze de realistische verkeerssituaties goed kunnen inschatten.
Van twee naar zes manoeuvres
Momenteel vragen examinatoren op het examen om te keren in een smalle straat en te parkeren achter een voertuig. Daar komen nu vier bewegingen bij: in rechte lijn achteruit rijden, evenwijdig met de weg links parkeren tussen twee voertuigen, loodrecht op de weg vooruit in een vak parkeren en loodrecht op de weg achteruit in een vak parkeren. Een loting zal bepalen welke twee manoeuvres de kandidaat moet uitvoeren om te slagen voor de proef.
Zware fouten wegen zwaarder door
Het huidig theoretisch rijexamen bestaat uit vijftig meerkeuzevragen, waarvan er 41 juist beantwoord moeten zijn. Foute antwoorden worden ingedeeld in zware en lichte fouten, naargelang het onderwerp van de vraag. De zware fouten zullen het resultaat van het nieuwe examen meer beïnvloeden.
Rijden met GPS
Kandidaat-bestuurders zullen ook moeten kunnen aantonen dat ze zelfstandig beslissingen kunnen nemen in het verkeer. Een van de opdrachten zal zijn om een bestemming te bereiken met behulp van de GPS.
Foto Belga / M. Renders