Febiac wijst op een opvallende groei in het aantal inschrijvingen in de lichtere categorieën: plus 11,9% in de categorie tot 125 cc en plus 27,3% in de categorie van 251 tot 500 cc.
«Dat komt door het grotere aanbod in die categorieën als reactie van de motormerken op de rijbewijsreglementering die in 2013 de rijbewijzen A1 en A2 voor de jongeren invoerde», aldus de federatie. Die maakte het lastiger voor jongeren om een rijbewijs voor zwaardere motoren te behalen, en voerde minimumleeftijden in.
Rijbewijs B
Een andere verklaring is de «rijbewijs-B-regeling». Wie minstens twee jaar het rijbewijs B heeft, mag daarmee ook een motor van 125 cc of een scooter besturen. «Dat maakt het voor automobilisten makkelijker om naar een 125 cc'er als mobiliteitsoplossing over te stappen.» In provincies met een hoge verkeersdruk zoals Antwerpen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen zijn de 125cc-motoren en scooters populair.
Aan de andere kant is er ook een stijging van 11%, iets meer dan het marktgemiddelde, bij motoren met een cilinderinhoud van meer dan 1.000 cc, de grote kanonnen. Het marktaanbod is ook hier een deel van de verklaring. Zo hebben veel merken zware motoren in het gamma, terwijl de keuze in de middelzware categorieën eerder beperkt is. Bij de bromfietsen springt dan weer de opkomst van de elektrische fiets in het oog, zowel in de categorie 25 kilometer per uur (klasse A) als in 45 kilometer per uur (klasse B).