'Spuiten en Slikken' wordt van de buis gehaald, maar gaat online verder

'Spuiten  en Slikken' wordt van de buis gehaald, maar gaat online verder

'Spuiten en Slikken' 2.0 wordt een "educatief en interactief onlineplatform gericht op het geven van voorlichting met betrekking tot seks en drugs". Behalve artikelen op de website zullen wekelijks nieuwe afleveringen op YouTube en de website van NPO3.

Jongeren online bereiken

Reden om het programma niet meer uit te zenden op televisie heeft volgens presentator Jurre Geluk te maken met het feit dat jongeren tegenwoordig "vooral online" zijn. "Dus daar willen wij ook zitten. We willen met 'Spuiten en Slikken' niet alleen voorlichting geven over seks en drugs maar ook echt in contact staan met onze kijkers. Bij ons krijgen ze de vrijheid om hun verhaal te delen of om vragen te stellen die veel andere mensen niet durven te stellen. Wij staan echt open voor alles. Daar ben ik supertrots op.''

Breder merk

'Spuiten en Slikken' werd in 2005 voor het eerst uitgezonden en groeide snel uit tot een cultprogramma dat vooral door de jeugd enorm werd gesmaakt.

Op het hoogtepunt in 2007 trok het programma gemiddeld net geen half miljoen kijkers per aflevering. In 2016 waren dat er 265.000 en vorig jaar nog maar 158.000. Het vernieuwde 'Spuiten en Slikken Live' kwam in februari niet verder dan 111.000 kijklustigen. "Ik kan niet ontkennen dat ik daar stevig van baal'", zei hoofd infotainment Gerke Nauta van BNNVARA toen daarover. " 'Spuiten en Slikken' is allang niet meer alleen een tv-programma. Het werd de laatste vier jaren een steeds breder mediamerk waar van alles onder hangt.''