In veel landen zijn de meeste mensen vrij op dagen als Kerstmis en 1 januari, hoewel niet iedereen die dagen viert. Dat heeft Spotify begrepen. Het bedrijf heeft wereldwijd bijna 3.500 werknemers, bestaande uit meer dan negentig nationaliteiten. "We willen onze werknemers de vrijheid geven de waarden en overtuigingen te vieren die hun aan het hart gaan", stelt hoofdpersoneelszaken Katarina Berg.
Multiculturaliteit
Op de officiële blog van Spotify staat er dat het bedrijf de multiculturaliteit wil uitbreiden, maar dat dat ook betekent dat het rekening moet houden met die verschillende culturen. "We beseffen dat de traditionele culturele normen niet op iedereen van toepassing zijn. Dus kunnen we die niet projecteren het geloof en de levensstijl van alle werknemers", klinkt het. "Mensen zijn onze belangrijkste bron en iedereen zou de mogelijkheid moeten hebben om te kunnen vieren wat belangrijk is voor hem of haar. Ze moeten voelen dat dat kan, ongeacht wie ze zijn, waarin ze geloven, waar ze vandaan komen, van welke muziek ze houden en in welk land ze werken."
Onbeperkt aantal dagen
Eerder besloten Netflix en LinkedIn hun werknemers zelf te laten beslissen hoeveel vrije dagen ze nemen. Hoewel dit een zeer personeelsvriendelijke maatregel lijkt, botste ze ook op veel kritiek. Mensen zouden in een competitieve omgeving net minder dagen vrij nemen. Net om die reden kwam het financieringsplatform Kickstarter in 2015 terug op de maatregel om het personeel onbeperkte verlofdagen te geven.