De machinistenbond legt het werk neer om 3u vannacht en zal dat volhouden tot 3u zondagmorgen. Nog tot eind augustus wil ASTB elke zaterdag staken, in de hoop om betere werkomstandigheden en loonvoorwaarden te krijgen.
Welke impact de reizigers zullen ondervinden, valt volgens de NMBS moeilijke in te schatten. «Maar de staking kan een weerslag hebben op het hele spoornet en een groot aantal klanten treffen», waarschuwt woordvoerder Bart Crols. Het ASTB vertegenwoordigt naar eigen zeggen een derde van de 3.800 bestuurders, waardoor een trein op drie niet zou rijden.
De NMBS betreurt in elk geval dat de reizigers worden gegijzeld. «Op een moment dat mensen uitstapjes willen maken en de files langer zijn dan ooit, moeten we het openbaar vervoer promoten. In plaats daarvan wordt onze reputatie beschadigd», vervolgt Crols.
Om de gaten zo veel mogelijk op te vullen, zet de NMBS extra personeel in. Dat zou vooral gebeuren in Hasselt, Oostende en Wallonië, waar het ASTB sterk staat. «Verder zullen we doorlopend communiceren via alle mogelijke informatiekanalen.»
Vorige week had HR Rail - de personeelsdienst van de NMBS en Infrabel - nog een verzoeningsgesprek met ASTB. Die bijeenkomst kende evenwel weinig succes. Voorlopig staan geen nieuwe ontmoetingen gepland.
«Een oplossing moet kaderen in het moderniseringsplan van de minister Jacqueline Galant (MR) en in het overleg rond een protocol van sociaal akkoord voor al het personeel», herhaalde Arnaud Gielen van HR Rail gisteren. Behalve door de NMBS worden de stakingen ook sterk veroordeeld door de andere vakbonden en vanuit politieke hoek.
Intussen benadrukte HR Rail dat «alle kaarten op tafel liggen» en dat het «niet meer kan doen». Voorlopig ziet het er dus nog altijd naar uit dat de reiziger zich aan zeven stakingen moet verwachten, te beginnen vanaf vannacht. (ma)