Wanneer we op zoek gaan naar een nieuwe job, grijpen we snel terug naar de traditionele kanalen. De arbeidsbemiddelingsdiensten VDAB, Forum en Actiris (56%) zijn het meest populair. Ook wagen de Belgen hun kans via spontane sollicitaties (49%) en digitale kanalen (42%). Daarna doen ze een beroep op uitzendkantoren (37%), solliciteren ze op gedrukte advertenties (36%) en krijgen ze weet van een vacature via familie en vrienden (13%). Dat blijkt uit een rondvraag van Randstad bij 11.000 Belgen. Meer dan een op de drie (34%) zocht effectief naar een nieuwe uitdaging. Uiteindelijk vond 13% ook ander werk.
Spontaan solliciteren (18%) bleek de beste keuze om een andere job te vinden, gevolgd door de arbeidsbemiddelingsdiensten (15%) en uitzendkantoren (13%). Iets meer dan een op de tien respondenten konden ergens aan de slag via de digitale kanalen, zoals LinkedIn en Google Careers.
Digitale kanalen belangrijker
Ga op meerdere manieren op zoek naar een nieuwe job, vertelt arbeidsspecialist Jan Denys. De pure digitale kanalen winnen duidelijk aan belang maar ze hebben nog geen overwicht. Nu ook Google actief is op deze markt zullen de digitale kanalen nog belangrijker worden. Toch zie je dat de informele, traditionele manieren, zoals spontaan solliciteren, nog steeds een zeer belangrijke manier blijven om werk te zoeken en te vinden. Daarom raad ik aan om zowel de informele als digitale kanalen te blijven hanteren.