De regering heeft al twee jaar alle touwtjes in handen. Maar behalve besparingen opleggen, gebeurt er niets. Met die sneer openen Meryame Kitir, fractieleidster in de Kamer, en Kamerlid David Geerts de presentatie van hun plan voor de NMBS 2.0. Volgens de socialisten is het dringend tijd voor verandering bij de spoorwegmaatschappij, want "in het afbouwscenario van deze regering is de reiziger de dupe".
Stiptheid treinen moet omhoog
De NMBS moet een wapen worden in de strijd tegen het fileleed en de daaruit voorkomende milieuschade, stellen Kitir en Geerts. Om daarin te slagen moet de spoorwegmaatschappij meer mensen overtuigen om de trein te nemen. Het plan focust zich op het opnieuw sexy maken van de trein en daarvoor komt sp.a met enkele concrete voorstellen.
De partij wil het treinschema grondig tegen het licht houden. Er moeten meer treinen rijden, ze moeten stipter aankomen en meer uren van de dag bestrijken. Ook de weekendplanning is volgens sp.a aan herziening toe. "Zaterdag is de tweede drukste dag van de week voor het treinverkeer, maar het aanbod is daar niet op afgestemd", luidt het.
Als het van Kitir en Geerts verdwijnt de eerste klasse uit de Belgische treinen. "We zijn in 2016. Dat onderscheid tussen eerste en tweede klasse is niet meer van deze tijd." Zij pleiten voor de invoering van trainmiles, in navolging van de airmiles, waarmee je meer voordelen krijgt, naarmate je de trein meer gebruikt. Om het ganse aanbod van het openbaar vervoer beter te coördineren stelt het plan voor om over te gaan naar één slimme mobiliteitskaart en één uurregeling voor zowel trein, tram, bus of metro.
Geen onaangekondigde stakingen
De spoorwegmaatschappij was de voorbije jaren het onderwerp van verschillende besparingsrondes. Hoewel Kitir en Geerts die budgetbeperkingen bekritiseren, erkennen ze dat er nog ruimte is voor verbeteringen. Het duo wil het hoger kader van de organisatie afslanken en de NMBS en Infrabel bundelen in één spoorbedrijf.
Het plan van sp.a voorziet ook in een aanpak van het imagoprobleem van het treinpersoneel, dat sinds de recente stakingsgolf ontstaan is. Onaangekondigde stakingen zijn uit den boze voor de partij en aangekondigde werkonderbrekingen mogen enkel als allerlaatste optie ingezet worden. "In plaats dat de regering haar tijd stopt in onhaalbare voorstellen als de gegarandeerde dienstverlening zou ze beter het debat starten over alternatieve stakingsacties als de kniptangactie'."
Foto Belga / N. Maeterlinck